Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Železnice na letiště: SŽDC připravuje variantu Střešovice

Železnice na letiště: SŽDC připravuje variantu Střešovice

Publikováno: 21.7.2016
Rubrika: Železniční infrastruktura

Správa železniční dopravní cesty pokračuje v přípravě nového tunelového řešení úseku Dejvice – Veleslavín v rámci plánovaného železničního spojení Prahy s Letištěm Václava Havla. Centrální komise ministerstva dopravy dala investorovi zelenou s podmínkou, že ověří, zda je záměr ekonomicky efektivní. SŽDC tak má svolení podrobně rozpracovat variantu 2 jednokolejných ražených tunelů pod pražskými Střešovicemi. Do konce roku vybere projektanta a zajistí aktualizaci analýzy ekonomické efektivity s ohledem na toto řešení.

„Rozhodnutí centrální komise vřele vítáme, protože dosud uvažované varianty trasy v kritickém úseku Dejvice – Veleslavín slibovaly místním obyvatelům výraznou zátěž buď během výstavby, nebo po uvedení trati do provozu. Varianta tunelů vedených pod čtvrtí Střešovice tyto dopady naopak minimalizuje, protože umožňuje nasadit obdobnou razicí technologii jako při prodloužení metra do Motola nebo při výstavbě tunelů u Ejpovic. Toto řešení by navíc zkrátilo i jízdní doby v tomto úseku,“ vysvětluje náměstek ředitele stavební správy západ SŽDC Bohuslav Stečínský.

Všechny podpovrchové varianty však navyšují investiční náklady oproti variantě plně povrchové o více než 3 miliardy Kč, což komplikuje snahu financovat tento projekt částečně z fondů Evropské unie. Ministerstvo dopravy proto klade důraz právě na prokázání ekonomické efektivity, které je podmínkou tohoto způsobu financování.

SŽDC momentálně věnuje projektu železničního spojení Prahy s Letištěm Václava Havla hodně času i energie. Kromě zadání pro zpracovatele projektové dokumentace a aktualizované analýzy ekonomické efektivity začala připravovat i zadání dokumentace k procesu EIA, který posoudí vliv stavby na životní prostředí pro tuto variantu. Zástupci investora zároveň zahájili diskuzi s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy o nezbytných změnách územního planu a také s unijní iniciativou JASPERS o ekonomickém hodnocení záměru.

Uprostřed května představila SŽDC 4 řešení úseku Dejvice – Veleslavín: 2 v původní a 2 v nové stopě. V původní stopě uvažovala o variantě povrchové a podzemní, ty se však ukazují jako neprůchodné s ohledem na husté osídlení lokality, a slouží proto spíše jako referenční. Varianta Ořechovka vede dvojkolejným tunelem, který je ve stávající stopě hloubený a mimo ni ražený. Nová varianta Střešovice se od stávajícího vedení trati mezi Dejvicemi a Veleslavínem odchyluje nejvýrazněji a vede v celém úseku v nové stopě 2 raženými jednokolejnými tunely. Toto plně podpovrchové řešení jako jediné zcela uvolňuje koridor stávající trati v úseku Dejvice – Veleslavín, a umožňuje tedy alternativní využití prostoru například k vybudování cyklostezky. Oddělení provozu do 2 jednokolejných tunelových trub navíc výrazně zlepšuje vlastnosti z hlediska požární bezpečnosti. Největším plusem této varianty je však podpora ze strany radnice a obyvatel MČ Praha 6.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ALPINE staví na železnici: Rekonstrukce žst. OlomoucALPINE staví na železnici: Rekonstrukce žst. Olomouc (713x)
Tato rekonstrukce představuje další ze stavebních zásahů, kterými bude modernizována železniční síť ČR. Uzlová železničn...
Letohrad – rekonstrukce železniční staniceLetohrad – rekonstrukce železniční stanice (510x)
Železniční stanice Letohrad (do r. 1937 Kyšperk) vznikla koncem 19. století, kdy po vítězství pruské armády bylo staré m...
Modernizace nádraží v Čelákovicích v létě skončí. Swietelsky Rail zde nasadil nejmodernější techniku Modernizace nádraží v Čelákovicích v létě skončí. Swietelsky Rail zde nasadil nejmodernější techniku (488x)
Modernizace železniční stanice Čelákovice, která začala loni v lednu a tvoří I. etapu rozsáhlého projektu optimalizace t...

NEJlépe hodnocené související články

Modernizace ŽST Cheb: „Nové výzvy a zkušenosti s řešením škvárového podloží v zemní pláni“Modernizace ŽST Cheb: „Nové výzvy a zkušenosti s řešením škvárového podloží v zemní pláni“ (5 b.)
Pro realizaci rekonstrukce železniční stanice Cheb jasně hovořil popis jejího stavu: Není zajištěn bezbariérový přístup ...
Optimalizace traťového úseku „Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část“ pokračuje, aktuálně se nejvíce mění železniční stanice VršoviceOptimalizace traťového úseku „Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část“ pokračuje, aktuálně se nejvíce mění železniční stanice Vršovice (5 b.)
Od poslední zprávy o dění na stavbě v současnosti největší pražské železniční zakázky již uplynulo pár měsíců, co se ted...
Modernizace spádoviště v žst. Praha-Libeň včetně protihlukových opatřeníModernizace spádoviště v žst. Praha-Libeň včetně protihlukových opatření (5 b.)
Účelem stavby bylo vyřešit snížení nadlimitní hladiny hluku vznikající na libeňském spádovišti. Hluk je způsoben zejména...

NEJdiskutovanější související články

Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...
Česká Lípa má nové vlakové nádražíČeská Lípa má nové vlakové nádraží (1x)
Železniční uzel Česká Lípa je druhým největším železničním uzlem Libereckého kraje. Skanska v rámci modernizace, která b...
Nová podbíječka Unimat už je ve stáji HROCHOSTROJNová podbíječka Unimat už je ve stáji HROCHOSTROJ (1x)
Společnost Hrochostroj převzala v srpnu letošního roku novou automatickou strojní podbíječku Unimat 08-275/3S, která dos...
Google