Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    UltraCor – přesypané ocelové konstrukce s největší výškou vlny

UltraCor – přesypané ocelové konstrukce s největší výškou vlny

Publikováno: 1.6.2018
Rubrika: Mosty

Přesypané ocelové konstrukce montované z dílců vlnitého plechu spojovaných šrouby se pro mostní objekty používají na celém světě již přes osmdesát let. Konstrukce UltraCor s typem vlny 500 × 237 mm jakožto nejnovější typ konstrukce v rámci tohoto segmentu otevírá nové možnosti jejich použití.

Oproti konstrukcím o vlně 150 × 50 mm (první číslo je rozteč vln a druhé jejich výška), které se ve světě používají od třicátých let 20. století a v České republice posledních 40 let (tzv. „tubosidery“), mají konstrukce UltraCor o vlně 500 × 237 mm přibližně 27 × větší ohybovou tuhost. Díky tomu je možné bez dalšího vyztužování realizovat mostní objekty obloukových profilů až do rozpěti 30 m.

Lze realizovat obloukové konstrukce různých tvarů – o jednom, dvou nebo i třech poloměrech, čímž lze dosáhnout tvaru nízkého oblouku, vysokého oblouku, případně tvaru blížícího se rámovému profilu. Tvar profilu konstrukce je pro její statické působení zásadní a návrh tvaru se provádí vždy individuálně v závislosti na konkrétních podmínkách.

Výroba konstrukcí UltraCor probíhá ve výrobně, která je certifikována zkušebnou ITC Zlín pro výrobu dle EN 1090, a tyto konstrukce se vyrábí ve třídě provedení EXC3. Dílce vlnitého plechu se standardně vyrábí z jemnozrnné oceli tříd S355MC, S420MC a S500MC. Obvykle se používají plechy tloušťky 7 – 12 mm. Tvarování – zvlnění plechu – se provádí za studena na jednoúčelovém hydraulickém lisu. Následně se tyto dílce za studena ohýbají do požadovaných poloměrů. Kompletně připravené dílce plechu se pak žárově zinkují a opatřují dílenskými nátěry v souladu s TKP19B.

Při montáži na stavbě se dílce spojují vysokopevnostními šrouby M22 nebo M24 třídy 8.8 nebo 10.9 v závislosti na konkrétním projektu a typu aplikace.

První konstrukce UltraCor o tloušťce plechu 8 mm, rozpětí 13,28 m a výšce 5,31 m byla vyrobena a smontována v roce 2012 v Kanadě v Corner Brooku na ostrově Newfoundland. 

První konstrukce UltraCor v Evropě, o tloušťce plechu 9,5 mm, rozpětí 25,57 m a výšce 9,00 m, vyrobená z oceli S420MC pak byla postavena v roce 2016 a slouží jako most na rychlostní silnici S7 u obce Ostróda v Polsku.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Porovnání typu vlny konstrukce MultiPlate MP200, SuperCor a UltraCorKonstrukce UltraCor na rychlostní silnici S7, Ostróda, PolskoMontáž konstrukce UltraCor

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Dálniční most D1-035Dálniční most D1-035 (956x)
Společnost SMP CZ provádí rekonstrukci a rozšíření mostu D1-035 v km 29,161 dálnice D1. V druhé polovině září je již dok...
Most Sucha Beskidzka v PolskuMost Sucha Beskidzka v Polsku (948x)
Nový most nad řekou Skawa na státní silnici DK 28 v Polsku byl realizován jako jednopolový most tvořený ocelovou konstru...
Antýgl, most přes Vydru, nespoutanou řeku ŠumavyAntýgl, most přes Vydru, nespoutanou řeku Šumavy (890x)
Bývalý královácký dvorec leží uprostřed louky v údolí řeky Vydry v Šumavském národním parku. V letech 1523 – 1818 zde pr...

NEJlépe hodnocené související články

Lávka pro pěší přes řeku Otavu, Hradiště – Sv. Václav, Písek – SO 301 LávkaLávka pro pěší přes řeku Otavu, Hradiště – Sv. Václav, Písek – SO 301 Lávka (5 b.)
Řeka Otava je nad jezem u Václavského předměstí přemostěna dvěma nestejně dlouhými lávkami pro pěší a cyklisty šířky 3,3...
Rekonstrukce železničního mostu na trati Pňovany – BezdružiceRekonstrukce železničního mostu na trati Pňovany – Bezdružice (5 b.)
Ke konci minulého roku vypsala Správa železniční dopravní cesty společně s Plzeňským krajem veřejnou soutěž na dodavatel...
Hořice - lávka přes I/35Hořice - lávka přes I/35 (5 b.)
Ve čtvrtek 18. 10. 2018 od 16 hod. proběhne slavnostní otevření nově postavené lávky přes komunikaci I/35 v Hořicích. Lá...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...
Google