Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    PR    Trh se stavebními stroji z pohledu ČSOB Leasing, a. s.

Trh se stavebními stroji z pohledu ČSOB Leasing, a. s.

Publikováno: 15.9.2017
Rubrika: PR

„V loňském roce se trh mírně ochladil, ale to je dáno především výjimečnými investicemi do stavební techniky v roce 2015,“ říká Jakub Marek, Key Account Manager ČSOB Leasing, a. s.

Detailně sledujete stavební trh. Jak si z vašeho pohledu leasingové společnosti stavební trh vedl v loňském roce a jaká je situace v roce letošním?
ČSOB Leasing v roce 2016 profinancoval celkem 488 ks stavební techniky, v objemu financování to znamená částku přesahující 794 mil. Kč. Trh stavebních strojů v roce 2016 zaznamenal mírné ochlazení poptávky, což lze přisuzovat zejména nadstandardně co do investic úspěšnému roku 2015, kdy v tomto segmentu došlo k výraznému oživení oproti rokům předchozím. Oživení bylo taženo jednak dlouho odkládanými investicemi ze strany stavebních společností, tak zvýšeným počtem stavebních zakázek. V roce letošním máme prozatím údaje pouze za IQ 2017, ale již nyní můžeme odhadovat, že situace bude téměř identická s rokem 2016 a rok 2015 se patrně opakovat nebude.

Za IQ 2017 ČSOB Leasing profinancoval 112 ks stavební techniky v částce přes 207 mil. Kč. Je tedy patrné, že trh stavebních strojů se opět mírně ochlazuje a investice směřují zejména do menších stavebních strojů, případně použité stavební techniky.

Děkuji za detailní informace. Nyní trochu obecněji, jaké jsou vůbec možnosti financování stavební techniky? Po jakých produktech je největší poptávka?
Stavební techniku, stejně jako ostatní komodity, lze financovat hned několika způsoby. Mezi ty nejznámější patří stále finanční leasing. Dále je to podnikatelský úvěr, který je v současné době patrně stále nejvíce využívaným produktem pro financování stavebních strojů. Nesmíme, ale zapomenout na operativní leasing, jehož podíl na financování rok od roku stále roste a rozhodně s ním musíme do budoucna počítat i v tomto segmentu. Ještě v roce 2014 tvořil podíl operativního leasingu, ve všech jeho podobách,  napříč všemi komoditami, v produktové skladbě naší společnosti cca 15 %, v roce 2016 se však již bavíme o podílu přes 30 %. Produkty se službami a flexibilita v délce financování prostě táhnou.

Jaký produkt byste tedy stavebním společnostem doporučil pro financování stavební techniky?
Samozřejmě vše záleží na preferencích daného klienta, jeho obratové a zakázkové velikosti a konkrétních plánech s pořizovaným strojem. Bude-li klientem stavební společnost, kterou lze označit za menší nebo střední a stroj si pořizuje s cílem nepravidelného vytížení a s následným převodem do majetku po skončení doby financování, pak bych doporučil podnikatelský úvěr. Jeho výhoda spočívá hlavně ve volitelné délce financování (finanční leasing je legislativně omezen délkou trvání minimálně 54 měsíců). Další výhodou je pak samozřejmě odpočet/ vratka DPH, kterou si klient může nárokovat ihned, a to z celé ceny stroje, i když stroj teprve splácí.

Pokud se bavíme o financování velkých stavebních společností nebo dealerů a importérů, kteří stále více začínají provozovat své vlastní flotily stavebních strojů, pak zde již je dobré uvažovat o operativním leasingu. Výhod je hned několik. Mezi ty hlavní patří, že splátky nájemného u operativního leasingu se neprojevují v rozvaze a jsou plně uznatelným daňovým nákladem. Majitelem stroje je v těchto případech, shodně jako u klasického finančního leasingu, leasingová společnost, která jej také odpisuje. Splátky nájemného navíc ve většině případů obsahují i komplexní pojištění stroje a dále i tzv. servisní paušály, díky kterým má klient zabezpečen a hlavně předplacen i autorizovaný servis. U operativního leasingu navíc není standardem, aby klient skládal jakoukoliv jednorázovou splátku předem, a splácí pouze do té výše, na kolik byla stanovena zůstatková hodnota stroje ze strany dodavatele. Dodavatel navíc ve většině případů za klienta na konci leasingu předmět odkupuje od leasingové společnosti, tzn., že se klient na konci nestává majitelem použité techniky, ale po dohodě s dodavatelem ji rovnou nahrazuje strojem novým za předem dohodnutých podmínek a nadále hradí svou měsíční splátku. Správa strojového parku tedy téměř odpadá a zákazník se může soustředit na svou klíčovou podnikatelskou činnost.

To zní zajímavě. A jak to celé funguje? Kdy a kdo se na vás s žádostí o financování obrací, je to přímo koncový klient, u zmiňovaného operativního leasingu si to nedovedu úplně představit? 
Ve většině případů se na nás, v zastoupení koncových klientů, v tomto případě stavebních firem, obrací přímo dodavatel. Je to totiž právě on, který pro klienta zpracovává nejen specifikaci stavebního stroje, ale také pro něho kalkuluje návrh dalších poptávaných služeb, včetně servisu, a to zejména pro financování formou full-servis leasingu, tedy operativního leasingu se službami, o kterém se zmiňuji výše. Veškerá tato data následně předává leasingové společnosti, která zajistí pro klienta nabídku financování a pojištění a zašle mu návrh smluvní dokumentace.

Pak je tedy vyhráno a můžete financovat, respektive podepisovat…
Ne tak docela. U každého zájemce o financování a tím nemyslím pouze zájemce o financování stavebních strojů, musí nejprve dojít k ověření jeho bonity a rentability jeho investičního záměru. Toto ověření zákazníkovi pomáhá si ověřit, že jeho záměr finančně vychází příznivě. V případě, že klient vyhovuje podmínkám financování, zajistí pro něho ČSOB Leasing přes svou dceřinou společnost ČSOB Leasing pojišťovací makléř ještě individuální nabídku pojištění a následně dochází k uzavření smluvního vztahu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Jakub Marek

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (907x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...
Češi pomalu přicházejí na chuť elektromobilům, kdo je řídil, o nich uvažuje – hlavní překážkou je stále cena a nedostatek informací (245x)
Z exkluzivního průzkumu pro ČSOB Leasing vyplývá, že koupi elektromobilu zvažuje za současné situace více než třetina Če...
Trh se stavebními stroji z pohledu ČSOB Leasing, a. s. (213x)
„V loňském roce se trh mírně ochladil, ale to je dáno především výjimečnými investicemi do stavební techniky v roce 2015...

NEJlépe hodnocené související články

Půjčovna vzv rozšířila flotilu na 200 strojů (5 b.)
Ve snaze uspokojit požadavky všech klientů a obsáhnout stále sílící poptávku po pronájmu vysokozdvižných vozíků, jsme se...
Velkotonážní vysokozdvižné vozíky (5 b.)
Velkotonážní vysokozdvižné vozíky jsou speciálně navrhované a konstruované vysokozdvižné vozíky s nosností větší jak 10 ...
Železniční ložiska ZKL a Výroční cena ACRI 2012Železniční ložiska ZKL a Výroční cena ACRI 2012 (5 b.)
Rok 2012 byl rokem výrazné inovace nápravových ložisek ZKL. V souvislosti s modernizací vozového parku Českých drah a no...

NEJdiskutovanější související články

Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...
Zavřít [x]