Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Stavba tunelu Blanka se prodraží o deset miliard korun

Stavba tunelu Blanka se prodraží o deset miliard korun

Publikováno: 6.2.2011, Aktualizováno: 18.2.2011 10:41
Rubrika: Tunely

Stavba pražského tunelu Blanka se prodraží zhruba o deset miliard korun. V České televizi to dnes řekl primátor hlavního města Bohuslav Svoboda. Nové požadavky stavitele tunelu firmy Metrostav podle něj mohou vést ke zpomalení prací na této dopravní stavbě. Skokové zvýšení ceny o více než čtvrtinu na zhruba 35 miliard korun, jde totiž podle Svobody nad rámec rozpočtových možností města.

"Nárůst ceny je takový, že skutečně ji nejsme schopni zaplatit, protože to je skokový nárůst, oproti původně uvažovaným 26, 28 miliardám (korun) jít na 35. Proto také předpokládáme, že by se postup těch prací mohl zpomalit, abychom sumu rozdělili v čase," řekl.

Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Stavební práce měly Prahu původně stát 21,2 miliardy korun, technologie dalších 4,5 miliardy korun.

Praha podle Svobody ještě bude se stavitelem tunelu jednat o tom, zda je navýšení ceny oprávněné. Smlouva o stavbě tunelu Blanka nicméně nestanoví konečnou cenu zakázky. "Kdyby tyto smlouvy na začátku byly uzavírány s ohledem na všechny možné okolnosti, kdyby tam byla ta verze, kterou považuji za zásadní, že vysoutěžená cena rovná se cena konečná, s nějakou definovanou licencí, pak by to takto nevypadalo," řekl Svoboda.

V rozhovoru pro server iHNed.cz pak Svoboda uvedl, že Metrostav o navýšení ceny nemusí žádat, vícepráce může začlenit a navýšení oznámit. Podle primátora je smlouva špatně napsaná. Prodražení prý Metrostav zdůvodňuje "třeba tím, že se na Praze 6 staví jiný obchvat, než jaký byl plánovaný, že se staví jiný most přes řeku, místo za 400 milionů za 1,2 miliardy, takže ta cena takto narůstá," doplnil Svoboda.

Opoziční Strana zelených dnes s oznámením navýšení ceny stavbu opět kritizovala. "Investiční hazard pražské ODS způsobí, že Praha dlouhodobě nebude mít dostatek peněz jak na rozvoj veřejné dopravy, tak do zlepšování životního prostředí a kvality života Pražanů," uvedla strana v reakci pro ČTK.

Blanka je součástí výstavby severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Zprovoznění tunelového komplexu, který je součástí vnitřního městského okruhu, se původně předpokládalo na konci roku 2012. Náměstek pražského primátora Karel Březina ale nedávno naznačil, že kvůli omezeným finančním prostředkům Prahy se termín pravděpodobně opozdí.

Tunel se během stavby několikrát propadl. Kvůli loňskému propadu firma zaplatila Praze asi 9,56 milionu korun. Dvakrát vznikl kráter ve Stromovce, naposledy se půda propadla u ministerstva kultury v Praze 6. Případ vyšetřuje i policie.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Prorážka prvního Ejpovického tunelu na trati Rokycany – PlzeňProrážka prvního Ejpovického tunelu na trati Rokycany – Plzeň (412x)
Myšlenka modernizace trati Rokycany – Plzeň se zrodila po přelomu tisíciletí; reálně se projektová příprava nastartovala...
Třetí madridský železniční tunel Atocha – ChamartínTřetí madridský železniční tunel Atocha – Chamartín (373x)
V roce 2017 se v Madridu chystá otevření stavby, která bude mít značný význam pro provoz španělských vysokorychlostních ...
Viktorie pokořila metu 1000 metrů (368x)
Již 1008 metrů severní tunelové trouby železničního tunelu Ejpovice vyrazili k dnešnímu dni raziči akciové společnosti M...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
„Příprava trasy „D“ pražského metra mohla být mnohem dále,“„Příprava trasy „D“ pražského metra mohla být mnohem dále,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice David Krása, generální ředitel projektové společnosti Metroprojekt. „Déčko“ se mě...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...
Google