Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Stavba čtyřkolejné tratě z Hostivaře do stanice Praha hl. n. je v plném proudu

Stavba čtyřkolejné tratě z Hostivaře do stanice Praha hl. n. je v plném proudu

Publikováno: 19.12.2018
Rubrika: Železniční infrastruktura

„Pražská železniční zakázka desetiletí,“ tak se hovoří v železničních kruzích o rozsáhlé modernizaci trati mezi pražským hostivařským a hlavním nádražím. Díky ní vznikne do konce roku 2021 vůbec první čtyřkolejná trať na síti SŽDC. Stavba navazuje na již dokončenou přestavbu nádraží Praha-Hostivař a s ročním zpožděním se intenzivně rozjely stavební práce. Požádali jsme tak o několik vět Ladislava Šabacha, ředitele výstavby z divize 5 Metrostavu.

Jaká je aktuální situace na stavbě?
V současné době se realizuje tzv. nultý stavební postup v 1. stavebním úseku Praha-Vršovice – Praha-Hostivař. Jedná se o realizaci prací na železničním spodku a svršku, základů TV, realizace mostu a podchodu v oblasti Eden, realizace mostu přes ulici V Korytech, přeložky silnoproudých vedení, provizorní přeložky zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Tyto práce nám umožní v prvním čtvrtletí příštího roku realizovat propojení nově budované koleje číslo 102 do čekacích kolejí v oblasti nově vznikající stanice Zahradní město.

Jaký je harmonogram prací?
Harmonogram prací vychází z projektem stanoveného postupu výstavby, kdy jednotlivé stavební postupy ve stavebních úsecích respektují potřeby provozu na trati Praha-Vršovice – Praha-Hostivař a trati Praha-Malešice – Praha-Krč. Stanovený harmonogram plníme. Současně se nám podaří v předstihu propojit zmiňovanou kolej 102 o cca 2 měsíce dříve, což nám umožní zahájit práce na náročném přestupním uzlu Praha-Zahradní město. Zde nově vznikne kapacitní přemostění ulice Průběžné, nová tramvajová a autobusová zastávka a zároveň dojde k odstranění úzkého hrdla stávajícího podjezdu v této ulici.

Jaké vás čekají stavební objekty?
Čeká nás dlouhá řada stavebních objektů mostů, železničního svršku a spodku, nástupišť a jejich zastřešení, přeložek inženýrských sítí, trakčního vedení, pozemních komunikací, tramvajová trať v ulici Průběžná s nově budovanou zastávkou, pozemní budovy pro technologii zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, nová trakční měnírna atd. Dále pak mnoho provozních souborů silnoproudé i slaboproudé technologie včetně zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Celkem se jedná o více jak 270 SO a PS.

V čem je stavba pro vás zajímavá?
Stavba je specifická svým rozsahem v zastavěném území MČ Praha 10, 2 a 15. Je přibližně z poloviny situována do prostoru bývalého – již dlouhá léta nevyužívaného – seřaďovacího nádraží Praha-Vršovice. Návrh trasy proto umožnuje napřímení trati v úseku Praha-Zahradní město Praha-Vršovice. Po kompletním dokončení a snesení stávající trati dojde k uvolnění velké části území pro další rozvoj bližšího centra Hl. n. Prahy. Železnice se tedy stává významným městotvorným prvkem. Dále se jedná o první čtyřkolejný úsek železnice na území České republiky. Komplikovaná je především ve vztahu k provozu na železnici, kdy ve všech fázích výstavby musí být co nejméně omezen provoz na velmi frekventovaných tratích Praha-Vršovice – Praha-Hostivař a Praha-Malešice – Praha-Krč. Mimo náročnost udržení provozu na železniční infrastruktuře rovněž při výstavbě zasáhneme do dopravy městské. Zejména při budování přestupních uzlů Eden a Zahradní město dojde zcela logicky k omezení pohybu individuální a veřejné dopravy města. Svým rozsahem jde o největší investici po již dlouhá léta provozované stavbě Nové spojení.

Těšíte se?
Vždycky se těším na stavby, na kterých se podílím. Pro mě osobně jde navíc o největší stavbu, kterou jsem z pozice ředitele výstavby vedl. Na Novém spojení jsem dělal ještě ve společnosti SKANSKA ŽS a. s. jako koordinátor stavby, kdy jsme rovněž byli vedoucím sdružení. Ale to byla jiná role.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ladislav Šabach, ředitel výstavby divize 5 Metrostavu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Dálkové ovládání Posázavského PacifikuDálkové ovládání Posázavského Pacifiku (423x)
Společnost AK signal Brno a. s. uvedla do provozu dálkové ovládání Posázavského Pacifiku, resp., řečeno jinými slovy, dá...
Prorážka prvního Ejpovického tunelu na trati Rokycany – PlzeňProrážka prvního Ejpovického tunelu na trati Rokycany – Plzeň (398x)
Myšlenka modernizace trati Rokycany – Plzeň se zrodila po přelomu tisíciletí; reálně se projektová příprava nastartovala...
Třetí madridský železniční tunel Atocha – ChamartínTřetí madridský železniční tunel Atocha – Chamartín (396x)
V roce 2017 se v Madridu chystá otevření stavby, která bude mít značný význam pro provoz španělských vysokorychlostních ...

NEJlépe hodnocené související články

Modernizace ŽST Cheb: „Nové výzvy a zkušenosti s řešením škvárového podloží v zemní pláni“Modernizace ŽST Cheb: „Nové výzvy a zkušenosti s řešením škvárového podloží v zemní pláni“ (5 b.)
Pro realizaci rekonstrukce železniční stanice Cheb jasně hovořil popis jejího stavu: Není zajištěn bezbariérový přístup ...
Optimalizace traťového úseku „Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část“ pokračuje, aktuálně se nejvíce mění železniční stanice VršoviceOptimalizace traťového úseku „Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část“ pokračuje, aktuálně se nejvíce mění železniční stanice Vršovice (5 b.)
Od poslední zprávy o dění na stavbě v současnosti největší pražské železniční zakázky již uplynulo pár měsíců, co se ted...
Modernizace spádoviště v žst. Praha-Libeň včetně protihlukových opatřeníModernizace spádoviště v žst. Praha-Libeň včetně protihlukových opatření (5 b.)
Účelem stavby bylo vyřešit snížení nadlimitní hladiny hluku vznikající na libeňském spádovišti. Hluk je způsoben zejména...

NEJdiskutovanější související články

Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...
Česká Lípa má nové vlakové nádražíČeská Lípa má nové vlakové nádraží (1x)
Železniční uzel Česká Lípa je druhým největším železničním uzlem Libereckého kraje. Skanska v rámci modernizace, která b...
Nová podbíječka Unimat už je ve stáji HROCHOSTROJNová podbíječka Unimat už je ve stáji HROCHOSTROJ (1x)
Společnost Hrochostroj převzala v srpnu letošního roku novou automatickou strojní podbíječku Unimat 08-275/3S, která dos...
Google