Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu

STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu

Publikováno: 13.7.2018
Rubrika: Kolejový průmysl

Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě poměrně malé a ve světě kolejových vozidel téměř neznámé švýcarské firmy Stadler. V té době se jejím spolumajitelem stává třicetiletý Peter Spuhler, který během několika následujících let dokázal z firmy s několika desítkami zaměstnanců a téměř nulovým obratem vybudovat výrazného hráče na současném celosvětovém trhu kolejových vozidel. V oblasti elektrických jednotek dokonce bojuje o pozici lídra na evropském trhu. V případě kolejových vozidel pro vysokohorskou dopravu už tuto pozici dávno získal.

V současné době zaměstnává skupina Stadler Rail, A.G. po celém světě téměř 8 000 zaměstnanců s ročním obratem kolem 50 mld. CZK. Hlavní centrála má sídlo v Bussnangu ležícím nedaleko Bodamského jezera v regionu Thurgau v severní části Švýcarska. Název známé odrůdy bílého vína pochází právě odtud.

Dynamický rozvoj firmy Stadler Rail se projevuje nejen současným širokým výrobním portfoliem, ale především také výraznými investičními aktivitami. A to v poslední době hlavně odkupem vlastnických podílů stávajících výrobců (Vossloh, Solaris, atp.) nebo budováním nových výrobních závodů na zelené louce (v USA, Polsku, Maďarsku, Bělorusku).

V roce 2009 Stadler expandoval na středoevropský trh a logicky se zaměřil i na Českou republiku. V Praze tak vzniká konstrukční kancelář Stadler Praha. Ačkoliv v té době probíhá celosvětová odbytová krize a jednotlivé vlády států Evropské unie řeší, jak postavit průmysl opět na nohy, firma Stadler Rail má zcela opačný problém. A to termínové plnění uzavřených zakázek a především jejich konstrukční přípravu. Využívá proto poměrně nešťastného rozhodnutí firmy Siemens ukončit výrobu kolejových vozidel v České republice.

Vzhledem k tomu, že v té době probíhá v rámci výrobní spolupráce pražské firmy Siemens Kolejová vozidla a švýcarské Stadler Altenrhein dodávka prvních patrových jednotek pro švýcarské dráhy (SBB), dochází k první spolupráci obou firem i v oblasti Engineeringu. Tak vznikají první kontakty mezi konstruktéry obou firem. Po dokončení
této zakázky a následného uzavření výrobního závodu v Praze na Zličíně odjíždí na podzim roku 2009 díky nové pracovní nabídce skupina 30 konstruktérů do Švýcarska, kde absolvuje téměř dvouměsíční zaškolení u svých budoucích kolegů. Při svém návratu do Prahy si už sebou odváží konkrétní úkoly a pocit, že firma Stadler přijala první skupinu konstruktérů z bývalého východního bloku do svého vývojového týmu.

Postupem času dostává pražská kancelář stále náročnější úkoly a po téměř devíti letech se díky tomu zvýšil počet kvalifikovaných konstruktérů na 75. V současné době pracují na projektech nejen pro divizi Centrální Evropa, kde plní úlohu hlavní konstrukční kanceláře, ale také pro divizi švýcarskou a německou. Díky tomu se tak mohla podílet i na konstrukci nové elektrické vysokorychlostní jednotky Stadler EC 250 (později dostala jméno Smile), která bude již brzy spojovat Gotthardským tunelem italský Milán se švýcarským Curychem a později i s německým Frankfurtem nad Mohanem. Tento projekt dostává firmu Stadler do vybrané společnosti dodavatelů vysokorychlostních vlaků a Stadler Praha má na tomto úspěchu také svůj podíl.

V současné době pražští konstruktéři dokončují projekt nízkopodlažní tramvaje Tango NF2, kterou již můžeme vidět při zkušebním provozu v ulicích města Ostravy. A práce na dalších nových projektech, jako jsou elektrické a dieselové jednotky Flirt pro polské a slovinské dráhy, se již začínají rozbíhat.

Stadler Praha předpokládá, že v následujících několika letech zdvojnásobí počet svých konstruktérů a upevní si tak již poměrně stabilní pozici v rámci skupiny Stadler. Je dobrým příkladem toho, že může téměř 30 let po sametové revoluci dosáhnout Česká republika západní úrovně. V oblasti vývoje kolejových vozidel je u nás na co navázat. A Stadler Praha je na dobré cestě v tradici českých inženýrů pokračovat.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Designová studie vozidla Flirt East Anglia – čtyřvozový bimodální FlirtDesignová studie interiéru jednoho z vozidel Flirt East AngliaČtyřvozový nízkopodlažní Flirt 3. generace pro GySEVInteriér vozidla Flirt 3. generace pro GySEVVysokorychlostní elektrická jednotka Stadler SmileBimodální Flirt 3. generace pro italský region Valle d´Aosta

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

UniControls vybaví systémem nadřazeného řízení dalších 23 souprav metra v čínském Chengdu, hlavním městě provincie S’-čchuanUniControls vybaví systémem nadřazeného řízení dalších 23 souprav metra v čínském Chengdu, hlavním městě provincie S’-čchuan (1006x)
Společnost UniControls, významný hráč a mezinárodně uznávaný dodavatel řídicích systémů a elektronických zařízení v obla...
Integrační služby nejen pro železniční průmyslIntegrační služby nejen pro železniční průmysl (284x)
Společnost Chvalis, premier distributor Parker Hannifin, realizuje dodávky hydraulických systémů pro dieselové lokomotiv...
Škoda Transtech prodala helsinské tramvaje ForCity Smart Artic do německého města Schöneiche a získala německou homologaciŠkoda Transtech prodala helsinské tramvaje ForCity Smart Artic do německého města Schöneiche a získala německou homologaci (207x)
Finská společnost Škoda Transtech patřící do skupiny Škoda Transportation prodala dvě tramvaje typu ForCity Smart Artic ...

NEJlépe hodnocené související články

STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...
CHVALIS: hydraulika šitá železnicím na míruCHVALIS: hydraulika šitá železnicím na míru (5 b.)
Po více než 15 let je společnost CHVALIS s. r. o. (se sídlem v Hoštce) partnerem pro výrobce kolejových vozidel a motoro...
Uplatnění CNG v dopravěUplatnění CNG v dopravě (5 b.)
VÍTKOVICE Doprava, a. s. vstoupila na trh v oblasti využití alternativních paliv s programem CNG pro pohon silničních a ...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...