Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Rekonstrukce: královská disciplína

Rekonstrukce: královská disciplína

Publikováno: 23.6.2017
Rubrika: Železniční infrastruktura

Rekonstrukce. Pro stavební firmu možná nejtěžší disciplína vůbec. Citlivě a přitom funkčně zrekonstruovat historickou stavbu vyžaduje úsilí, kreativitu, trpělivost, odvahu a zkušenosti. Rekonstrukce je složitá. Často je nutné použít historické stavební postupy, nebo je přinejmenším citlivě nahradit těmi moderními. Je třeba brát ohled na historickou hodnotu budovy a přitom její funkci přizpůsobit současným požadavkům, včetně stavebních norem. U rekonstrukce dopravní stavby navíc bývá velmi složité stavbu uzavřít. Mnohé stavební práce tak probíhají za plného provozu. A rekonstrukce často trvají dlouho.

Rekonstrukce je také jedinečná. Při jejím plánování se nelze držet optimalizovaného postupu, jak je tomu u staveb na zelené louce. Znamená integraci nových technologií, především elektroniky a sdělovací techniky, do historických budov. Pokud možno tak, aby nijak nerušily interiéry i exteriéry. Často je třeba pro nové funkce budovy najít a přizpůsobit historické prvky, nebo prostory. Někdy navíc souběžně vzniká moderní přístavba. Ta musí být velmi funkční a současně komunikovat se stávající historickou budovou.

Povedená rekonstrukce je ale také tou nejlepší vizitkou stavební firmy, nejlepším možným doporučením. Přinášíme několik ukázek rekonstrukcí historických dopravních budov, na kterých se podílela známá česká stavební společnost mmcité+.

PRAHA – HLAVNÍ NÁDRAŽÍ (obr. 1)

Nejvýznamnější železniční uzel v České republice je v provozu od sedmdesátých let devatenáctého století. Současnou podobu má od roku 1909, kdy byla dokončena jak secesní výpravná budova podle návrhu J. Fanty, tak zastřešení kolejiště dvoulodní kovovou konstrukcí autorů J. Marjanka a R. Kornfelda.

Rekonstrukce zastřešení haly probíhající v letech 2015 – 2017 za plného provozu provádí společnost Metrostav. mmcité+ má na starosti opravu a výměnu prosklených fasád. Znamená to demontáž všech fasádních panelů a skleněných výplní, jejich repasi a novou povrchovou ochranu. Demontované části fasády se dopravují do areálu firmy mmcité+ v Bílovicích, kde se rámy ručně zbavují zbytků tmelů, poté se otryskají, repasují, metalizují a lakují. Rekonstruované a zasklené prvky se montují na původní místo.

OSTRAVA – SVINOV (obr. 2 a 3)

Jedna z nejkrásnějších budov Severní dráhy císaře Ferdinanda byla postavena v roce 1845. Během následujících let byla stavba rozšiřována a v roce 1895 k ní byla přistavěna nová patrová budova.

Při rekonstrukci historického opavského nástupiště byly všechny litinové a ocelové konstrukce odborně restaurovány a opatřeny vhodnou protikorozní úpravou. Sloupy, které byly příliš poškozené, byly zaformovány a nahrazeny replikami. Také veškeré práce se dřevem byly provedeny přesně podle dobových parametrů. Historické prvky byly citlivě propojeny s moderními zastřešením. 

PLZEŇ (obr. 4 a 5)

Železniční stanice Plzeň byla otevřena roku 1862 na tehdejší České západní dráze. Současná budova byla postavena roku 1907 v secesním slohu podle návrhu R. Štecha.

Společnost mmcité+ rekonstruovala pod přísným dohledem pracovníků památkové péče zastřešení příčné nádražní haly a nástupišť.

Vedle repase litinových sloupů a ocelových konstrukcí a nového provedení tesařských a truhlářských prací bylo v tomto případě nejnáročnější obnovení konstrukce příčné haly, kterou bylo nutné provádět za provozu. Ocelová konstrukce je totiž nerozebíratelná, stavěla se technologií nýtování za tepla.

PŘEROV (obr. 6)

Železniční stanice Přerov byla postavena na Severní dráze císaře Ferdinanda roku 1842, do dnešní podoby byla přestavěna roku 1893.

V rámci rekonstrukce společnost mmcité+ v letech 2012 – 2014 kompletně obnovila historická zastřešení, včetně nástupištních ploch. K historickým konstrukcím pak přistavěla nová zastřešení shodných proporcí, takže celková délka zastřešené plochy přesáhla 400 metrů. Repasovány byly nejen historické kovové prvky (ze kterých bylo odstraněno až 16 vrstev nátěrů), ale i zábradlí, či historické atrium. Stavba byla osazena replikami historických svítidel. Staticky narušené litinové prvky byly nahrazeny replikami vyrobenými podle originálů. Nýtované konstrukce byly opraveny a ošetřeny. Část z nich se nýtovala za tepla přímo na místě.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 Praha - Hlavní nádražíObr. 2 Ostrava - SvinovObr. 3 Ostrava - SvinovObr. 4 PlzeňObr. 5 PlzeňObr. 6 Přerov

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Prorážka prvního Ejpovického tunelu na trati Rokycany – PlzeňProrážka prvního Ejpovického tunelu na trati Rokycany – Plzeň (419x)
Myšlenka modernizace trati Rokycany – Plzeň se zrodila po přelomu tisíciletí; reálně se projektová příprava nastartovala...
Dálkové ovládání Posázavského PacifikuDálkové ovládání Posázavského Pacifiku (418x)
Společnost AK signal Brno a. s. uvedla do provozu dálkové ovládání Posázavského Pacifiku, resp., řečeno jinými slovy, dá...
Třetí madridský železniční tunel Atocha – ChamartínTřetí madridský železniční tunel Atocha – Chamartín (387x)
V roce 2017 se v Madridu chystá otevření stavby, která bude mít značný význam pro provoz španělských vysokorychlostních ...

NEJlépe hodnocené související články

Modernizace ŽST Cheb: „Nové výzvy a zkušenosti s řešením škvárového podloží v zemní pláni“Modernizace ŽST Cheb: „Nové výzvy a zkušenosti s řešením škvárového podloží v zemní pláni“ (5 b.)
Pro realizaci rekonstrukce železniční stanice Cheb jasně hovořil popis jejího stavu: Není zajištěn bezbariérový přístup ...
Optimalizace traťového úseku „Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část“ pokračuje, aktuálně se nejvíce mění železniční stanice VršoviceOptimalizace traťového úseku „Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část“ pokračuje, aktuálně se nejvíce mění železniční stanice Vršovice (5 b.)
Od poslední zprávy o dění na stavbě v současnosti největší pražské železniční zakázky již uplynulo pár měsíců, co se ted...
Modernizace spádoviště v žst. Praha-Libeň včetně protihlukových opatřeníModernizace spádoviště v žst. Praha-Libeň včetně protihlukových opatření (5 b.)
Účelem stavby bylo vyřešit snížení nadlimitní hladiny hluku vznikající na libeňském spádovišti. Hluk je způsoben zejména...

NEJdiskutovanější související články

Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...
Česká Lípa má nové vlakové nádražíČeská Lípa má nové vlakové nádraží (1x)
Železniční uzel Česká Lípa je druhým největším železničním uzlem Libereckého kraje. Skanska v rámci modernizace, která b...
Nová podbíječka Unimat už je ve stáji HROCHOSTROJNová podbíječka Unimat už je ve stáji HROCHOSTROJ (1x)
Společnost Hrochostroj převzala v srpnu letošního roku novou automatickou strojní podbíječku Unimat 08-275/3S, která dos...
Google