Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Hluk    Protihlukové stěny noba: co dokáže promyšlený design

Protihlukové stěny noba: co dokáže promyšlený design

Publikováno: 11.9.2017, Aktualizováno: 12.9.2017 08:49
Rubrika: Hluk

Může být dopravní stavba něčím více, než účelovou komunikací umožňující lidem cestovat z místa A do místa B? Ano, může. Může být ekologická. Může skvěle vypadat a zapadnout do míst, kterými vede. A může dokonce motivovat své okolí k tomu, aby se začalo zajímat o to, jak vypadá veřejný prostor. To vše dokáže promyšlený design.

Když společnost mmcité+ začala před třemi lety vyvíjet novou protihlukovou stěnu, chtěla přijít na trh s produktem, který se bude lišit od všeho, co tady již bylo. „Chtěli jsme hlavně využít toho, co umíme dobře – navrhnout jednoduchý a účelový, ale přitom skvěle vypadající produkt,“ komentuje záměr firmy její obchodní ředitel Petr Vavrouška. „V průběhu práce se ale ukázalo, že pokud o designu přemýšlíte skutečně do hloubky, nakonec se začnete věnovat i takovým věcem, jako je vztah lidí k veřejnému prostoru, nebo dokonce výchova.“

NOBA EKOLOGICKÁ

Ale vezměme to od začátku. Základním konceptem, který mmcité+ dále rozvíjelo, byla jednoduchá, lehká a snadno smontovatelná i demontovatelná stěna. „Kromě snadné manipulace jsme chtěli, aby byla stěna užitečná i dalšími způsoby. Proto jsme pro zvukové absorbéry nalepené na kovové konstrukci vyvinuli vlastní hmotu, kterou vyrábíme z vyřazených pneumatik. Ty se totiž v České republice většinou jen spalují,“ vysvětluje Petr Vavrouška.

Absorbéry vyrobené z drcené pryže jsou lehké, mají optimální tlumící vlastnosti a dají se jednoduše natírat. A kromě pneumatik vrací noba do života i další materiál, který původně končil v odpadu – textilie používané v automobilovém průmyslu. I z nich mohou být zvukové absorbéry vyrobeny.

NOBA VARIABILNÍ

„Vyvinuli jsme unikátní protihlukovou stěnu a chtěli jsme, aby dokonale zapadla do každého místa, na kterém bude stát,“ popisuje další vývoj Vavrouška. V rodině protihlukových stěn noba tak dnes najdete hned čtyři dekory, které mohou být vyvedeny v celé paletě barev. Dekor nazvaný noba mlok připomíná maskování a byl navržen pro instalace ve volné krajině. noba kolo zapadne do kontextu příměstských oblastí, noba rizo je použitelný univerzálně v městském prostoru. Ten nejvariabilnější je ale dekor noba pixel, který nabízí prakticky nekonečné množství variant založených na estetice digitálních zobrazovačů. A právě nad ním napadla designéry myšlenka, že by právě nová protihluková stěna mohla udělat z veřejnosti spolutvůrce stavby.

NOBA INSPIRUJÍCÍ

„S nobou digi se tvoří výsledný dekor tak jednoduše, že by to klidně zvládly i děti.“ To byla věta, která odstartovala další inovaci, kterou protihlukové stěny noba přinášejí. A proč vlastně ne? Proč nedat dětem důvěru a neukázat jim, že i na nich záleží, jak bude vypadat jejich okolí?

Poprvé si to mmcité+ vyzkoušelo přímo v domovských Bílovicích nedaleko Uherského Hradiště. Děti z místní základní školy tam navrhly dekor protihlukové stěny umístěné hned vedle výrobního areálu firmy. A od června mají protihlukovou stěnu navrženou školáky také na nádraží v Trenčíně-Zlatovcích. Její autorky, jedenáctiletá Martina Miškolciová a třináctiletá Barbora Mičová ze základní školy Na dolinách, jsou tak zřejmě nejmladšími slovenskými tvůrkyněmi, které se mohou pochlubit vlastní realizací ve veřejném prostoru. O tom, že škola i město stavbu stěny vzaly jako příležitost, jak děti vést k zájmu o veřejné záležitosti, svědčí i to, že ji slavnostně pokřtil primátor města Trenčína Mgr. Richard Rybníček a líbila se i Mgr. Anně Plachké, ředitelce základní školy, kterou autorky navštěvují. „Je opravdu výjimečné dát dětem takovou důvěru a prostor pro realizaci jejich nápadů. Jsem ráda, že šanci pozitivně ovlivnit své okolí dostali právě žáci naší školy.“

Po úspěchu v Trenčíně se mmcité+ chystá v nejbližších měsících postavit další protihlukové stěny, jejichž podobu navrhnou děti ze základních škol. Začalo to snahou nabídnout co nejzajímavější produkt. Promyšlený design ale nakonec dovedl tvůrce protihlukových stěn noba až do základních škol, představuje široké veřejnosti kreativitu dětí a vede školáky k zájmu o veřejný prostor. Co více ještě může design dokázat?

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Zvukové absorbéry z recyklovaných pneumatik a dekor noba koloZvukové absorbéry z recyklovaných pneumatik a dekor noba mlokZvukové absorbéry z recyklovaných pneumatik a dekor noba rizoZvukové absorbéry z recyklovaných pneumatik a dekor noba digiProtihluková stěna noba digi na nádraží v Trenčíně-ZlatovcíchAutorky designu protihlukové stěny na nádraží v Trenčíně-Zlatovcích Barbora Mičová a Martina MiškolciováTrenčínskou protihlukovou stěnu pokřtily děti ze základní školy Na dolinách společně s obchodním ředitelem mmcité+ Petrem Vavrouškou.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Protihlukové stěny noba: co dokáže promyšlený designProtihlukové stěny noba: co dokáže promyšlený design (203x)
Může být dopravní stavba něčím více, než účelovou komunikací umožňující lidem cestovat z místa A do místa B? Ano, může. ...
Akustické výplně protihlukových stěn z hliníkuAkustické výplně protihlukových stěn z hliníku (201x)
Častým dotazem projektantů, investorů či správců komunikací při našich presentacích je cenové porovnání s ostatními typy...
Hluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatřeníHluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatření (105x)
Příspěvek je zaměřen na problematiku hluku ze železniční dopravy. Úvodem jsou zmíněny hlavní zdroje hluku z tohoto druhu...

NEJlépe hodnocené související články

„Snižování hluku vznikajícího při provozu kolejových brzd na seřaďovacích nádražích“ – pilotní realizace protihlukových opatření na železniční síti České republiky„Snižování hluku vznikajícího při provozu kolejových brzd na seřaďovacích nádražích“ – pilotní realizace protihlukových opatření na železniční síti České republiky (5 b.)
POPIS A CHARAKTERISTIKA HLUKU VZNIKAJÍCÍHO PŘI BRZDĚNÍ V KOLEJOVÝCH BRZDÁCH (KB)Seřaďovací nádraží zajišťující tvorbu ná...
Udělování výjimek pro hluk z dopravy – zamyšlení nad velkým problémemUdělování výjimek pro hluk z dopravy – zamyšlení nad velkým problémem (5 b.)
Nadměrný hluk je nepříjemným faktorem života ve městech. Na jedné straně je to určitá „daň za civilizaci“ spojená s rost...
Hluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatřeníHluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatření (5 b.)
Příspěvek je zaměřen na problematiku hluku ze železniční dopravy. Úvodem jsou zmíněny hlavní zdroje hluku z tohoto druhu...