Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2017    Projektové kanceláře očekávají rekordní osmiprocentní nárůst v tomto roce

Projektové kanceláře očekávají rekordní osmiprocentní nárůst v tomto roce

Publikováno: 19.9.2017
Rubrika: 2017, Projektování

Objem projektových prací podle ředitelů projektových kanceláří letos výrazně poroste, a to v průměru až o 8,0 procenta. Tržby se pak v tomto období zvýší o dalších 7,3 procenta. V dlouhodobém horizontu jsou však predikce opatrnější a růst by podle nich měl v roce 2018 zpomalit na hodnotu 5,1 procenta. V příštím roce také polovina projekčních firem plánuje navýšit ceny prací v průměru o deset procent. Kapacity projektových společností jsou v současné době naplněné až na 97 procent, přičemž zakázek mají firmy nasmlouváno v průměru na osm měsíců dopředu.  Vyplývá to ze Studie projektových společností 2017 zpracované analytickou společností CEEC Research ve spolupráci se společností GRAITEC.

Sektor projektových prací očekává růst jak v roce letošním, tak v roce následujícím. Devět z deseti (91 procent) ředitelů a zástupců projektových firem očekává, že objem práce v roce 2017 významně poroste v průměru o 8,0 procenta. „Aktivita firem a růst trhu projektových prací je enormní, firmy jedou téměř na maximum svých kapacit. Aktuálním problém není zakázky získat, ale mít vůbec kapacity na jejich zrealizování. Současný přetlak poptávky nad nabídkou, při nedostatku volných kapacit, tlačí ceny projektových prací rychle nahoru,“ popisuje aktuální situaci na trhu Jiří Vacek ředitel analytické společnosti CEEC Research.

Objem projektů se přitom v oblasti inženýrského stavitelství navýší více (8,1 procenta), než u stavitelství pozemního (7,9 procenta). Růst bude dále pokračovat i v roce 2018, podle predikcí však dojde k jeho zpomalení na 5,1 procenta. I v dlouhodobém horizontu jsou mírně optimističtější společnosti zaměřené na projektování inženýrských staveb (růst 5,4 procenta). „Předpokládám, že objem projektových prací bude i v roce 2018 značný, přestože budou volby, které mohou současnou proinvestiční politiku na chvíli přibrzdit. V oblasti silničních staveb se bude hodně stavět, a proto se budou v hojné míře vyrábět realizační dokumentace na stavbu. Standardní příprava dopravních staveb také poběží, přičemž bude velký tlak na inženýring, kdy bude nutno prosadit významné dopravní stavby v území často jen při hledání významných kompromisů se zainteresovanou veřejností,“ říká Martin Höfler, ředitel a předseda představenstva, PUDIS a.s. „V roce 2017 čekáme růst zhruba o 10 procent, v roce 2018 pak okolo 5 procent. Růst ovlivní stabilita podnikatelského prostředí, pokles by mohl nastat v případě velkého rázu typu exploze cen surovin či burzovního pádu,“ tvrdí Libor Suchánek, jednatel společnosti, SULKO s.r.o. „Trh projektových prací se bude výhledově vyvíjet v podobném trendu jako letošní rok, tedy intenzivní projektová investiční příprava na hranici kapacitních možností,“ dodává Tomáš Koranda, člen představenstva, HOCHTIEF CZ a. s.

Společně s objemem práce porostou také tržby společností. V průměru tak budou v letošním roce tržby firem vyšší o 7,3 procenta, přičemž rozdíl mezi sektorem inženýrských a sektorem pozemních staveb je v tomto ohledu zanedbatelný. Další růst tržeb je očekáván také v roce 2018, kdy by se měl pohybovat na úrovni 5,5 procenta.

„Jsem optimista a věřím, že trh projektových prací ještě několik let mírně poroste (cca o 5 až 10 procent ročně). Bude to ovlivněno především investiční chutí developerů, kteří reagují na trvající poptávku po bydlení, a potřebami některých průmyslových investorů, kteří zažívají úspěšné roky. Veřejné investice možná také přispějí svým podílem. Bude záležet na výsledku voleb a na investiční strategii nové vlády,“ tvrdí Petr Ščurkevič, ředitel divize Projekce pozemních staveb, K4 a.s.

Bezmála polovina (45 procent) ředitelů zároveň očekává růst ziskovosti projektových prací. Stejnou úroveň marží predikuje 46 procent firem a o předpokládaném poklesu marží pak hovoří pouze 9 procent projektových kanceláří. K avizovanému růstu ziskovosti projektových prací přispěje zvyšování cen, které v příštím roce plánuje provést polovina (47 procent) společností, a to v průměru o 10 procent.

Kapacity projektových společností byly v době výzkumu, tedy v červenci a srpnu 2017, vytížené na 97 procent, v případě společností orientovaných na inženýrskou výstavbu bylo toto vytížení o jeden procentní bod menší. Vytížení kapacit projektových kanceláří přitom stoupá pravidelně již od roku 2011, tedy za celou dobu sledování sektoru, a v současné době pracují projektové firmy na hranici svých možností. „Trh projektových prací v oblasti silničních staveb převýší v roce 2017 předchozí rok z pohledu svého objemu, rok 2018 bude podle mého názoru meziročně srovnatelný s rokem 2017. Výrobní naplněnost limitně se blížící stu procentům je v průběhu roku 2017 evidentní napříč celým trhem. Klíčovým faktorem při projektové přípravě silničních staveb není vypracování samotné projektové dokumentace, ale návazná inženýrská činnost, a to jak její správní část –  projednání dokumentace a zajištění územního rozhodnutí či stavebního povolení, tak stále obtížnější majetkoprávní činnost při výkupech pozemků,“ popisuje situaci na trhu projektových prací Aleš Trnečka, předseda představenstva a ředitel společnosti, Dopravoprojekt Brno.

Projektové společnosti mají aktuálně v průměru nasmlouvané zakázky téměř na 8 měsíců dopředu (7,9 měsíce). Úspěšnější jsou v tomto ohledu společnosti zaměřující se na projekci inženýrských staveb, které mají v zásobníku práce zakázky na 9,6 měsíce. Ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku je nynější situace lepší pro dvě pětiny (42 procent) společností. O zmenšení zásobníku práce naopak hovoří pouze desetina (9 procent) ředitelů projektových kanceláří. „Myslím, že zakázek je v současnosti na trhu dostatek a v našem oboru vidíme i dostatek potencionálních projektů na to, aby tomu tak mohlo být i v příštím roce. Věřím ale také, že roky 2017 a 2018 budou již oproštěny od výkyvů trhu, které byly charakteristické pro minulé období, a to zejména nutností naplnit první programové období projekty, jakými byly například OPD1 a další, ale také  úpravami legislativy spojenými se zadáváním veřejných zakázek, kdy se investoři museli nejprve naučit projekty nově zadávat a vyhodnocovat,“ říká Ivan Pomykáček, výrobní ředitel, SUDOP PRAHA a.s.

Studie projektových společností 2017 je ke stažení na www.ceec.eu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

„Vysokorychlostní železniční dopravě patří budoucnost,“„Vysokorychlostní železniční dopravě patří budoucnost,“ (856x)
tvrdí Ing. Michal Babič, technický ředitel společnosti IKP Consulting Engineers, s. r. o....
UniControls vybaví systémem nadřazeného řízení dalších 23 souprav metra v čínském Chengdu, hlavním městě provincie S’-čchuanUniControls vybaví systémem nadřazeného řízení dalších 23 souprav metra v čínském Chengdu, hlavním městě provincie S’-čchuan (826x)
Společnost UniControls, významný hráč a mezinárodně uznávaný dodavatel řídicích systémů a elektronických zařízení v obla...
Consistent Analysis Method For Long Term Effects In Composite Bridges (817x)
Composite structures are widely used in bridge engineering, mostly combining steel girders with a cast in place concrete...

NEJlépe hodnocené související články

Ostravská strojírna ArcelorMittal dodala přes 1000 tramvajových náprav pro tramvaje Škody Transportation. Firmy se dohodly na další spolupráci Ostravská strojírna ArcelorMittal dodala přes 1000 tramvajových náprav pro tramvaje Škody Transportation. Firmy se dohodly na další spolupráci (5 b.)
ArcelorMittal Engineering Products Ostrava (AMEPO), dceřiná společnost ostravské huti ArcelorMittal, dodala od roku 2013...
„Potřebujeme ukončit legislativní trápení,“„Potřebujeme ukončit legislativní trápení,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Petr Košan, jeden z jednatelů společnosti AF-CITYPLAN. Především mizerné stavební...
Kdo se nerozvíjí v České republice, ať nestaví! (5 b.)
Tomáš Koranda se zlobí. Především na stát, který pouští pod rouškou zvyšování konkurence na český trh nové stavební subj...

NEJdiskutovanější související články

„Vysokorychlostní železniční dopravě patří budoucnost,“„Vysokorychlostní železniční dopravě patří budoucnost,“ (1x)
tvrdí Ing. Michal Babič, technický ředitel společnosti IKP Consulting Engineers, s. r. o....
Zavřít [x]