Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Při opravě trati AŽD Praha nasadil Swietelsky Rail CZ stroj RU 800 S, který dobu rekonstrukce zkrátil o tři dny

Při opravě trati AŽD Praha nasadil Swietelsky Rail CZ stroj RU 800 S, který dobu rekonstrukce zkrátil o tři dny

Publikováno: 8.2.2019
Rubrika: Železniční infrastruktura

Severočeská „švestková dráha“ Čížkovice – Obrnice, patřící AŽD Praha, prošla v polovině října rekonstrukcí zhruba tříkilometrového úseku od souběhu tratí před Sedlcem u Obrnic po Obrnice. Společnost Swietelsky Rail CZ při ní poprvé v Česku využila mimořádně výkonný stroj RU 800 S. Ten dokáže koleje současně obnovovat i čistit štěrkové lože. Mění štěrk i pražce, aniž by se měnily kolejnice a dokáže také měnit celý kolejový rošt. Odtud i jeho označení: Reinigung = čistění, Umbau = obnova.

„Právě proto jsme zvolili toto řešení, protože významně, zhruba o tři dny, zkrátilo dobu prací oproti tomu, kdyby se využil konvenční stroj,“ říká Jiří Dlabaja, mluvčí AŽD Praha. Pro firmu byla produktivita práce klíčová, neboť s její soukromou tratí číslo 113 vedou souběžně tratě státního správce drážní infrastruktury SŽDC. A na nich bylo třeba v této době omezit provoz anebo ho dokonce na čas zastavit. Díky zvolenému řešení šlo ale jen o nezbytné minimum.

Podle Viliama Perknovského, jednatele a obchodního ředitele Swietelsky Rail CZ, představuje RU 800 S jedinečný stroj, který pracuje po celé Evropě a jeho nasazení se v celém koncernu Swietelsky velmi pečlivě plánuje. „Byli jsme proto rádi, že se nám ho podařilo poprvé získat i do České republiky, abychom investorům a odborné veřejnosti ukázali jeho mimořádné parametry,“ uvedl Perknovský.

Technologický unikát, který má 35 náprav, z nichž je 12 hnacích, vyrobil System Plasser und Theurer a Swietelsky. Jeho výkon při čištění štěrkového lože a současné souvislé výměně kolejového roštu je 175 metrů za hodinu. Měří přes 177 metrů a váží 700 tun. Spolu s MFS jednotkami a speciálními vozy na pražce je souprava dlouhá téměř 700 metrů. Přeprava stroje není přes tyto rozměry a hmotnost nijak limitována. Přepravní rychlost jízdy ve vlakové soupravě je až 100 km/hod.

„Průběh prací hodnotíme velmi pozitivně, protože vše proběhlo, jak jsme očekávali. Věříme tedy, že technologii časem využijeme i na dalších stavbách české železniční infrastruktury,“ netají spokojenost Lukáš Vostrý, specialista železniční mechanizace Swietelsky Rail CZ.

Společnost AŽD Praha, která je významným českým dodavatelem zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky, opravou své severočeské trati zkrátí jízdní dobu vlaků. „Je to jedna z podmínek Ústeckého kraje pro zahájení pravidelné dopravy. Aby byla maximálně splněna, rozhodli jsme se využít to nejlepší, co je u nás k dispozici,“ doplnil Jiří Dlabaja.

Podle Lukáše Vostrého není výhodou stroje RU 800 S jen výkon, ale také třímetrová minimální šířka záběru čištění. Ta se uplatní i tam, kde je nedostatečná šířka štěrkového lože – zvláště na mostech s průběžným štěrkovým ložem a u nástupišť. Maximální šířka čištění je 6,5 metrů. „Potřebný čas na rekonstrukci trati je zkrácen o polovinu. Kde byly dříve potřeba dva výlukové časy, nyní stačí jeden,“ dodal.

Pro výkon stroje RU 800 S je minimální pracovní poloměr 300 metrů. V nasazeném úseku „švestkové dráhy“ byly poloměry 300 a 301 metrů, z nich jeden dlouhý 560 metrů. Stroj tedy pracoval na samé hranici technických možností, ale výkon nijak nezaostával.

PRÁCE PRO SŽDC

V Čížkovicích společnost Swietelsky Rail CZ pracuje i pro Správu železniční dopravní cesty, neboť zde modernizuje železniční stanici v rámci revitalizace tratě Lovosice – Louny. Podobně jako v Chotěšově.

„Cestující nejvíc ocení nová bezbariérová nástupiště s výškou nástupní hrany 550 milimetrů nad temenem kolejnice, tedy ve výšce podlahy železničního vozu. To jim významně usnadní nástup a vystup,“ říká Pavel Kouba, projektový manažer firmy Swietelsky Rail CZ.

Obnova je skutečně kompletní. Nový bude spodek a svršek tratě, včetně dálkového řízení provozu, stejně jako přístřešky, veřejné osvětlení, staniční rozhlas a informační systém pro nevidomé. Před stanicí Čížkovice se nad potokem Modla rovněž staví nový železniční most, který nahradí už nevyhovující kamenný.

Práce na této části stavby začaly 20. října a skončí v prvním prosincovém týdnu. V Chotěšově jim ještě předcházel pyrotechnický průzkum, protože za 2. světové války bylo zdejší nádraží cílem leteckého náletu.

I zde firma práce urychlila nasazením vlastního kolejového jeřábu Gottwald GS 100.06 T při demontáží kolejnic ve stanici Čížkovice. „Stroj rychlostí práce zaujal i odborníky. Oproti předpokládaným pěti jsme stanici demontovali jen dva dny,“ dodal šéf stavby.

Zakázka je součástí revitalizace tratě Lovosice – Louny za miliardu korun, na níž má Swietelsky Rail CZ podíl přes 20 procent ve sdružení se Strabag Rail a AŽD Praha. Swietelsky se stará i o stavbu mostů a propustků, ochranu a přeložky inženýrských sítí, potrubních a elektrických vedení a montáž silnoproudé elektročásti stavby.

Vedle toho Swietelsky Rail CZ od listopadu za zhruba 50 milionů korun opravuje pro SŽDC 3,3 km dlouhý úsek přiléhající tratě Lovosice – Čížkovice. Mění poškozené pražce a ojeté kolejnice, svršek projde kompletním pročištěním strojní čističkou, upraví se geometrická poloha koleje. V zastávce Sulejovice vznikne nové nástupiště. I zde se končí 7. prosince, aby byl celý úsek Lovosice – Louny zprovozněn.

PRODUKTIVNÍ TECHNIKA

„V Česku podnikáme zcela samostatně, ale využíváme také železniční techniku našeho koncernu. Ten disponuje nadstandardně vybaveným strojovým parkem, díky kterému patří ke světovým lídrům v oblasti železničních strojů. Naše produktivní, unikátní stroje se tedy snažíme nasazovat i zde,“ uvedl Viliam Perknovský. 

Společnost Swietelsky Rail CZ byla založena v roce 2009, ale systematicky na trhu působí až od roku 2014. „První pokusy bez vlastních místních pracovníků se ukázaly jako ne zrovna šťastné. Chtělo to čas,“ vysvětluje ředitel. O rok později získala první zakázku a letos poprvé utrží přes miliardu korun. Firma se specializuje na stavby a modernizace železnic a tramvajových tratí, kolejišť metra, výhybek či sanaci podloží. Mezi její významné stavby letos patří optimalizace tratového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., modernizace železničního uzlu v Plzni a rekonstrukce železniční spojky z Brna-Slatiny do Blažovic nebo právě účast na revitalizaci tratě Lovosice – Louny.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
RU 800 S na trati Obrnice – ČížkoviceTěžící řetěz štěrkového lože s dopravníkovými pásySypání pročištěného štěrku za hlavami pražcůVýměna kolejnicObsluhu stroje tvoří 26 strojníků a 8 traťových dělníkůKoncern Swietelsky se podílel na vývoji technologiePortálový jeřáb k překládce pražcůPokládka užitých pražců na předštěrkované pláni

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ALPINE staví na železnici: Rekonstrukce žst. OlomoucALPINE staví na železnici: Rekonstrukce žst. Olomouc (713x)
Tato rekonstrukce představuje další ze stavebních zásahů, kterými bude modernizována železniční síť ČR. Uzlová železničn...
Letohrad – rekonstrukce železniční staniceLetohrad – rekonstrukce železniční stanice (510x)
Železniční stanice Letohrad (do r. 1937 Kyšperk) vznikla koncem 19. století, kdy po vítězství pruské armády bylo staré m...
Modernizace nádraží v Čelákovicích v létě skončí. Swietelsky Rail zde nasadil nejmodernější techniku Modernizace nádraží v Čelákovicích v létě skončí. Swietelsky Rail zde nasadil nejmodernější techniku (488x)
Modernizace železniční stanice Čelákovice, která začala loni v lednu a tvoří I. etapu rozsáhlého projektu optimalizace t...

NEJlépe hodnocené související články

Modernizace ŽST Cheb: „Nové výzvy a zkušenosti s řešením škvárového podloží v zemní pláni“Modernizace ŽST Cheb: „Nové výzvy a zkušenosti s řešením škvárového podloží v zemní pláni“ (5 b.)
Pro realizaci rekonstrukce železniční stanice Cheb jasně hovořil popis jejího stavu: Není zajištěn bezbariérový přístup ...
Optimalizace traťového úseku „Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část“ pokračuje, aktuálně se nejvíce mění železniční stanice VršoviceOptimalizace traťového úseku „Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část“ pokračuje, aktuálně se nejvíce mění železniční stanice Vršovice (5 b.)
Od poslední zprávy o dění na stavbě v současnosti největší pražské železniční zakázky již uplynulo pár měsíců, co se ted...
Modernizace spádoviště v žst. Praha-Libeň včetně protihlukových opatřeníModernizace spádoviště v žst. Praha-Libeň včetně protihlukových opatření (5 b.)
Účelem stavby bylo vyřešit snížení nadlimitní hladiny hluku vznikající na libeňském spádovišti. Hluk je způsoben zejména...

NEJdiskutovanější související články

Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...
Česká Lípa má nové vlakové nádražíČeská Lípa má nové vlakové nádraží (1x)
Železniční uzel Česká Lípa je druhým největším železničním uzlem Libereckého kraje. Skanska v rámci modernizace, která b...
Nová podbíječka Unimat už je ve stáji HROCHOSTROJNová podbíječka Unimat už je ve stáji HROCHOSTROJ (1x)
Společnost Hrochostroj převzala v srpnu letošního roku novou automatickou strojní podbíječku Unimat 08-275/3S, která dos...
Google