Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty

PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty

Publikováno: 28.11.2019
Rubrika: Mosty

Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve stavebnictví je také specializovaná činnost montáže mostních provizorií. Zde bych se chtěl soustředit na mostovou soupravu MS, kterou naše společnost vlastní a provozuje. Provizorní most MS, jak jeho název předvídá, je dočasnou stavbou určenou pro převedení silniční dopravy v jednom jízdním pruhu přes překážku, nejčastěji vodoteč. Primárně je určena pro civilní veřejný provoz, kdy je schválen dle TP90 Ministerstva dopravy ČR. S výhodou je souprava užívána na staveništních komunikacích na velkých stavbách.

STRUČNÝ POPIS MOSTOVÉ SOUPRAVY MS

MS je konstrukce tvořená kompletními mostními díly o délce 3 m. MS je mostní provizórium s dolní ocelovou mostovkou z vlnitého plechu s jedním jízdním pruhem s rozpětím jedné soupravy maximálně do 21 m. Podélný sklon nosné konstrukce o jednom poli nesmí překročit 8 %, při dvou a více polích 6 %. Příčný sklon nosné konstrukce se doporučuje 0 %. Rychlost stavby je v řádu hodin, efektivní doba použití je ve dnech až letech. Pro potřeby delšího přemostění je nutné vkládat podpěry a vytvořit několik prostých polí.

Pro podpěry se využívají soupravy PIŽMO (pilíř železničních mostů) nebo panelové rovnaniny. Zatížitelnost mostní soupravy pro rozpětí 21 m: Vn = 11 t (normální), Vr = 40 t (výhradní pro rozpětí ≤ 18 m) a Vr = 37 t (výhradní pro rozpětí 21 m).

MONTÁŽ MOSTU

se provádí na vysouvací dráze s výsuvným krakorcem (viz obr. 1). Při použití těžkého jeřábu je možné most přímo uložit do překážky bez nutnosti použití výsuvného krakorce. Jednotlivé díly mostové soupravy se rozloží z přepravní polohy vyklopením příhradového nosníku a začepují.

Jednotlivé díly se k sobě spojují nejdříve navedením horních zámků na sebe, kde dojde k vystředění. Po zaklesnutí se díly spojí pomocí čepů. Montáž dílů se provádí pomocí jeřábu. Pomocí lidské síly nebo vozidla se po připojení každého dalšího dílu vysouvá souprava přes překážku (viz obr. 2). 

Po dojezdu nad ložiska se krakorec demontuje a pomocí lisů se konstrukce mostu spustí na definitivní ložiska, která jsou tvořena rovnaninou z hranolů (viz obr. 3).

Po usazení na ložiscích se sklopí rampovníky. Most se vybaví dopravním značením, provede se 1. hlavní mostní prohlídka mostu a most je připraven k používání.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Montáž provizorního mostu ve Velkých Losinách přes říčku Losinku. V pozadí (červený) krakorec za ním zavěšený první díl mostu s rampovníky, který leží na vysouvací dráze. Krakorec leží na vysouvacích stolicích.Obr. 2 – Výsun mostu pomocí lidské sílyObr. 3 – Demontáž krakorce, provizorní podepření mostovky před spuštěním na ložiskaObr. 4 – Provizorní most – MS model

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Dvorecký most – příprava nového přemostění Vltavy v PrazeDvorecký most – příprava nového přemostění Vltavy v Praze (478x)
V říjnu 2017 vyhlásilo hlavní město Praha otevřenou dvoufázovou projektovou architektonicko-konstrukční soutěž o návrh n...
Dálniční most D1-035Dálniční most D1-035 (431x)
Společnost SMP CZ provádí rekonstrukci a rozšíření mostu D1-035 v km 29,161 dálnice D1. V druhé polovině září je již dok...
Antýgl, most přes Vydru, nespoutanou řeku ŠumavyAntýgl, most přes Vydru, nespoutanou řeku Šumavy (414x)
Bývalý královácký dvorec leží uprostřed louky v údolí řeky Vydry v Šumavském národním parku. V letech 1523 – 1818 zde pr...

NEJlépe hodnocené související články

SaM – silnice a mosty na Vašich cestách V.SaM – silnice a mosty na Vašich cestách V. (5 b.)
Skupina SAM realizuje silniční a mostní stavby pro partnery ve většině českých krajů. Je držitelem 11 ocenění Mostní díl...
„Když budeme pokračovat v nastoleném tempu, na cíle, které jsme si dali, dosáhneme,“ (5 b.)
říká Michal Blahovič, výrobní ředitel závodu Mosty Swietelsky stavební....
Obnovení silnice III/2565 Most – Mariánské Radčice: SO 201 Most přes kolejiště ČD a řeku BílinuObnovení silnice III/2565 Most – Mariánské Radčice: SO 201 Most přes kolejiště ČD a řeku Bílinu (5 b.)
Předmětem článku je popis technického řešení silničního mostu SO 201 přes kolejiště ČD a řeku Bílinu navrženého v rámci ...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...
Google