Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009

ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009

Publikováno: 26.11.2009, Aktualizováno: 27.11.2009 13:52
Rubrika: Mosty

Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovitel uvědomili svoji zodpovědnost vůči daňovým poplatníkům – jinak škodíme sami sobě. K vyjádření prof. Stráského:

NEPŘIMĚŘENÉ ROZPĚTÍ
Údaje získané na odboru Ministerstva dopravy ČR (dále jen MD ČR) týkající se šířky plavební dráhy (40 až 54 m) byly znovu potvrzeny. Stanovisko MD ČR 780/01 – 230, nebylo na ministerstvu k dispozici, ale věříme, že bylo vydáno.

Skutečností zůstává, že šířka vodní cesty zvané Odra bude po provedení její regulace v místě křížení s dálnicí 90, 805 m (podle Vámi výše uvedeného stanoviska MD ČR), avšak šířka plavební dráhy, která je vždy menší než šířka plavební cesty a je závazná, musí být v tomto místě minimálně 54 m, ale nemusí být větší, plus rozšíření dané šikmostí a obloukem R = 800 m. To je výklad ověřený na příslušném odboru MD ČR, takže naše kritika platí v plném rozsahu. Bylo však třeba volit jiný druh mostní konstrukce přes Odru.

NEÚMĚRNÁ CENA ŘEŠENÍ
Základním podkladem byla cena vítězné nabídky uveřejněná na „Centrální adrese“ 25. října 2004 na realizaci stavby „Dálnice D47, stavba 47091/2 Hrušov /Bohumín, 2 stavba km 169,600–163,800“, ve výši 4.012.888.393 Kč vč. DPH tj. za 4,2 km dálnice celkem. Druhá informace, ze které jsme čerpali, byla uveřejněna v příspěvku K. Žítka „Krasavec nad Odrou“ v časopise „Reality“ ze dne 25. března 2009. Ředitel závodu Skanska DS a. s. Brno, Ing. Jan Račanský zde uvádí, cituji: „Stavební náklady na zhotovení tohoto mostu tvořily třetinu ceny stavby celého dálničního úseku D47 – 09.“ (tj. 1.338 mil. Kč za předpokladu, že skutečná cena dokončeného úseku nebyla vyšší než 4.013 mil. Kč). Nevíme, proč by ředitel závodu uváděl nepravdivé údaje. Je tím potvrzena skutečnost, že odbytová cena mostu je zpravidla vyšší než nabídková a že pro danou lokalitu je zavěšený most nehospodárný.

ABSENCE EXTERNÍHO POSOUZENÍ
Kritikům jde o návrh konstrukce především z hlediska trvanlivosti a údržby. Téměř stejná konstrukce přemostění kolejiště nádraží Praha – Vršovice na Městském okruhu pod dopravní zátěží cca 110 tisíc vozidel denně musela být po 20 letech provozu částečně uzavřena a opravena v důsledku malé tuhosti konstrukce mostovky v kroucení a dalších závad. Nejen oprava, ale také podstatné omezení dopravy bylo velmi nákladné. Podobný případ si nemůžeme dovolit opakovat, a proto kritika. Za dr. ing. Virlogeuxe mluví jeho dílo, jeho souhlas však neznamená, že řešení je optimální.

NEPŘÍZNIVÉ ESTETICKÉ PŮSOBENÍ
Je pochopitelné, že autor hájí svoje řešení, nic jiného mu ani nezbývá. Chceme říci, že krása je vždy individuální a nikdy objektivní, protože pro ni nemáme obecně platná kriteria. Nemůžeme vyvrátit názor autora, stejně jako autor nemůže vyvrátit názor náš, že vysoký pylon se sítí závěsů se do ploché krajiny nehodí, výjimku by činil zavěšený most v případě jediného možného řešení.

To, že konstrukce má sledovat působení sil, je základním předpokladem pro krásu mostu, je ale především požadavkem statickým, který současně určuje volbu materiálu. Finální dopracování estetické tváře konstrukce však náleží architektovi. Pokud jde o některé naše konstrukce oceněné v zahraničí, nemusejí být vždy úspěšné také doma.

Příkladem je mnohokrát vynášený, ale také kritizovaný zavěšený Mariánský most v Ústí nad Labem. Tento most, jak uvádějí autoři, získal v zahraničí „Evropskou cenu za ocelovou konstrukci“, udílenou Evropskou konvencí pro ocelové konstrukce každé dva roky a jeho autoři se snažili, aby se stal symbolem města. Dnes se město snaží mostu zbavit pro jeho neúměrně vysokou údržbu a nedořešené vysoké cenové požadavky zhotovitele.

ZÁVĚR
Kritika je založena na faktech nebo údajích převzatých od zodpovědných činitelů. Chápeme, že není lehké kritiku přijmout, ale oponovat pomluvou není etické.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články

Diskuse

ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009

Zavěšený most
Most je to sice pěkný, ale z ekonomického hlediska a v dnešní době, by se opravdu měly stavby více řešit z pohledu financí než "krásy". My tu potřebujeme pořádn...
Doplnění odpovědi na vyjádření prof. Stráského ke kritice zavěšeného mostu přes Odru uveřejněnou v časopise Silnice Železnice, číslo 4/2009, k odstavci Neúměrná cena řešení
Dne 23.11.2009 jsme obdrželi sdělení, ve kterém ředitel závodu 77 Mosty, SKANSKA DS a.s., Brno p. Ing. J. Račanský po intervenci p. Stráského uvádí celkové stavební nákla...
počet příspěvků: 2 | poslední příspěvek: 12.1.2010 14:22vstup do diskuse >>

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Dálniční most D1-035Dálniční most D1-035 (906x)
Společnost SMP CZ provádí rekonstrukci a rozšíření mostu D1-035 v km 29,161 dálnice D1. V druhé polovině září je již dok...
Most Sucha Beskidzka v PolskuMost Sucha Beskidzka v Polsku (904x)
Nový most nad řekou Skawa na státní silnici DK 28 v Polsku byl realizován jako jednopolový most tvořený ocelovou konstru...
Antýgl, most přes Vydru, nespoutanou řeku ŠumavyAntýgl, most přes Vydru, nespoutanou řeku Šumavy (867x)
Bývalý královácký dvorec leží uprostřed louky v údolí řeky Vydry v Šumavském národním parku. V letech 1523 – 1818 zde pr...

NEJlépe hodnocené související články

Rekonstrukce mostu v km 48,927 trati Mariánské Lázně – Karlovy VaryRekonstrukce mostu v km 48,927 trati Mariánské Lázně – Karlovy Vary (5 b.)
V září 2017 započala společnost Edikt a. s. s rekonstrukcí mostu v km 48,927 trati Mariánské Lázně – Karlovy Vary. Jedná...
Lávka pro pěší přes řeku Otavu, Hradiště – Sv. Václav, Písek – SO 301 LávkaLávka pro pěší přes řeku Otavu, Hradiště – Sv. Václav, Písek – SO 301 Lávka (5 b.)
Řeka Otava je nad jezem u Václavského předměstí přemostěna dvěma nestejně dlouhými lávkami pro pěší a cyklisty šířky 3,3...
Rekonstrukce železničního mostu na trati Pňovany – BezdružiceRekonstrukce železničního mostu na trati Pňovany – Bezdružice (5 b.)
Ke konci minulého roku vypsala Správa železniční dopravní cesty společně s Plzeňským krajem veřejnou soutěž na dodavatel...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...
Google
Zavřít [x]