Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Nejvyšší ocelobetonový most v Praze je světovým unikátem

Nejvyšší ocelobetonový most v Praze je světovým unikátem

Publikováno: 22.11.2010
Rubrika: Mosty, Zajímavosti

Nově otevřený obchvat kolem hlavního města České republiky se může pochlubit hned několika unikáty. Jedním z nich je most přes Lochkovské údolí, jenž je nejvyšší stavbou svého druhu v Praze. Jak po architektonické stránce, tak zejména po technické stránce patří tento most mezi světové rarity, protože 461 metrů dlouhý kolos podpírají šikmé pilíře, což není u takovéhoto typu stavby obvyklé. Většina mostní konstrukce je ocelová (kromě betono-asfaltové desky a pilířů), proto bylo velmi důležité vybrat správnou antikorozní ochranu.

TAK TROCHU JINÁ DOPRAVNÍ STAVBA ...
Autoři architektonického řešení části Silničního okruhu kolem Prahy, ing. arch. Petr Šafránek z Architektonického a projekčního ateliéru a doc. ing. arch. Patrik Kotas z Ateliéru designu a architektury se snažili navrhnout netypickou dopravní stavbu, která by se nevyznačovala utilitárností a robustností. Nosná ocelobetonová konstrukce mostu je spřažená a má jednokomorový uzavřený průřez. Je společná pro oba jízdní pásy, což je pro podobný typ stavby poměrně unikátní, většina podobných mostů na komunikacích dálničního typu má pro každý směr jízdy samostatnou nosnou konstrukci.

UNIKÁTY LOCHKOVSKÉHO MOSTU
Ocelový kolos je nejvyšším mostem na celém okruhu, což není jeho jediná zvláštnost. Výjimečný je i svými šikmými pilíři, které se při stavbě podobných mostů používají zřídka. Zajímavý byl i postup výstavby. Kromě šikmých pilířů totiž stavaři během dvou týdnů postavili i dva pomocné svislé pilíře. Bez nich by totiž most nad údolí nenasunuli.

Masivní betonové sloupy sloužily jako podpěra. Po dokončení mostu byly tyto svislé pilíře zbourány. Nejdříve byly lanem odříznuty horní části pilířů a zbytek konstrukce poté rozlámán obřími hydraulickými kleštěmi. Železo se následně oddělilo od betonu, který se dá opět použít. Na první pohled zbytečné peripetie. Ovšem byla to ta levnější varianta. Stavbaři si mohli vybrat: buď postavit podpůrné pilíře, nebo smontovat pod celým mostem dřevěné bednění, jehož pronájem by byl určitě dražší.

Od jiných staveb svého druhu se Lochkov liší také svou výjimečnou délkou, rozpětím a obloukovým půdorysem. Pokud se postavíte pod most a podíváte se vzhůru, jen křivka půdorysného vedení trasy sama o sobě je zážitek. Most byl ze strany postupně vysouván nad údolím ve výšce 65 metrů. Při tvorbě vozovky stavbaři vylili obří betonovou desku o šírce až 37 metrů. Celá stavba má hmotnost zhruba dvacet tisíc tun, na ocelovou konstrukci bylo použito 4 700 tun oceli, na desku 5 700 kubíků betonu.

BARVA NEJEN JAKO ESTETICKÝ PRVEK
Jedním z „detailů“ byla i barevnost stavby. Autoři projektu se rozhodli pro modrou barvu, která se objevuje ve všech částech včetně tunelu. Tyto jednotné vizuální znaky stavby plní nejen estetický účel, ale jsou také podvědomou informací zejména pro řidiče.

Hlavním dodavatelem ochranných nátěrů ocelových konstrukcí byla společnost HEMPEL Czech Republic. Obchodní ředitel Ing. Alexandr Popély popisuje, jaké byly hlavní nároky a požadavky zadavatele.

„Hlavní investor stavby, Ředitelství silnic a dálnic ČR, velmi striktně stanovuje svým předpisem TP84 podmínky antikorozní ochrany u ocelových staveb. Společnost Hempel nicméně v oblasti antikorozních nátěrů působí téměř 100 let, takže nebyl problém jak požadavkům investora, tak zhotovitele vyhovět. Námi navržený nátěrový systém je tvořen žárovou metalizací 100 μm na vnitřních a 120 μm na vnějších površích. Metalizované povrchy byly po žárové metalizaci napenetrovány a současně byla v této operaci vytvořena 1. mezivrstva 40 μm. Další operací bylo nanášení druhé mezivrstvy 80 μm (vrchní nátěr o tloušťce 80 μm byl proveden na stavbě po vybetonování spřažené betonové mostovky). Pro dílenské nátěry byl použit léty prověřený epoxid s vynikajícími aplikačními vlastnostmi a krátkou dobou zasychání HEMPADUR FAST DRY 15560. Interval přetíratelnosti mezi aplikacemi v dílně a aplikací na stavbě byl pak prodloužen díky speciálnímu odstínu pigmentovanému železitou slídou.“

U Lochkovského mostu vytvářejí štíhlé vzpěry konstrukce jakousi pavučinu, která je patrná již z dálky. Efektu bylo dosaženo kombinací dvou metalických odstínů. Kdo navrhl toto řešení?„Konečný vzhled mostu definoval samozřejmě architekt. U Lochkovského mostu byla navržena kombinace dvou metalických odstínů, a sice modré a stříbrné, kterou jsme museli dodržet. Pro modrou část jsme navrhli použít polyuretanovou nátěrovou hmotu Hempel’s 551DE/DB510. Pro stříbrnou část polyuretanový nátěr poslední generace HEMPATHANE HS 55610 v odstínu RAL9006.“ říká Ing. Popély.

Jedním z unikátů mostu je i to, že je z větší části tvořen ocelovou konstrukcí. Celkem se jedná o 4 700 tun oceli. Celková natíraná plocha cca 30 000 m2 byla ošetřena antikorozními nátěry jejiž spotřeba činila bezmála 20 000 litrů.

514 V ČÍSLECH
Stavba 514 je součástí pražského obchvatu, kterou tvoří úsek mezi Slivencem a Lahovicemi dlouhý 6 300 metrů. Kromě nejvyššího mostu v hlavním městě se může stavba pochlubit i dalšími zajímavostmi. Několik set metrů od Lochkova se totiž řidiči dostanou na takzvanou Lahovickou estakádu, nejdelší estakádu ve střední Evropě, která měří 2 055 metrů. Leží na celkem 88 pilířích a nejvyšší z nich dosahuje výšky 40 metrů.

Směrem k dálnici D5 překonává estakáda řeku Berounku a železniční trať, aby pak vystoupala k tunelu Lochkov o délce 1,7 km. Jihozápadní část Silničního okruhu kolem Prahy spojuje dálnice D1 ve směru na Brno a D5 ve směru na Plzeň.

Práce na Lochkovském mostě započaly v červnu 2007. Lochkovský most byl slavnostně otevřen motoristům 20. září letošního roku.

DATA O STAVBĚ

  • Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
  • Výrobce ocelových konstrukcí: sdružení firem Max Bögl, Stahl- und Anlagenbau GmbH & Co. KG z Neumarktu a MCE Slaný
  • Zhotovitel: sdružení stavebních firem STRABAG a. s., HOCHTIEF Construction AG a BÖGL a KRÝSL, k. s.
  • Dodavatel nátěrových hmot: Hempel (CZECH REPUBLIC), s. r. o.

The Highest Steel-Concrete Bridge in Prague is Unique Worldwide
The newly opened bypass around the capital of the Czech Republic may be proud of several unique structures. One of them is the bridge over Lochkovské valley which is the highest structure of its type in Prague. From the architectural point of view as well as technical side of it, the bridge belongs to world rare appearances because the 461-meter long colossus is supported by cross beams which are not typical for a structure of this kind. Most bridge structure is of steel (apart from the concrete-bitumen pavement and poles), it was therefore extremely important to chose the right anti-corrosion protection.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Lochkovský most je napojen na 1,7 km dlouhý tunel Lochkov.Nejvyšším mostem pražského obchvatu je most přes Lochkovské údolí.Nosná ocelobetonová konstrukce Lochkovského mostu je spřažená a má jednokomorový uzavřený průřez.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Cementobetónové vozovky v dopravnej infraštruktúreCementobetónové vozovky v dopravnej infraštruktúre (536x)
Kvalitná a funkčná dopravná infraštruktúra je jedným zo základných predpokladov fungovania ekonomiky a rozvoja hospodárs...
Dálnice D8, stavba 0805 Lovosice – Řehlovice: část F211 Dálniční most mezi tunelyDálnice D8, stavba 0805 Lovosice – Řehlovice: část F211 Dálniční most mezi tunely (316x)
Součástí posledního úseku dálnice D8 vedoucího z Prahy na sever směr Drážďany je most, který tuto dálnicí převádí přes ú...
Nejvyšší most ve střední Evropě roste na pomezí Slovenska Česka a PolskaNejvyšší most ve střední Evropě roste na pomezí Slovenska Česka a Polska (292x)
Téměř šest set metrů dlouhý a devadesát metrů vysoký. To jsou míry, kterými se už brzy bude pyšnit dálniční most na nově...

NEJlépe hodnocené související články

Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (5 b.)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Ing. Dr. Jan Blažek – zapomenutý odborníkIng. Dr. Jan Blažek – zapomenutý odborník (5 b.)
V dubnu tohoto roku uplynulo 50 let od úmrtí Ing. Dr. Jana Blažka, našeho předního odborníka v oboru železobetonových st...
Přepočet železničního mostu v km 41,791 trati Tábor – Písek, Červená nad VltavouPřepočet železničního mostu v km 41,791 trati Tábor – Písek, Červená nad Vltavou (5 b.)
Předmětem projektu byl přepočet stávající mostní konstrukce podle nových zásad daných Metodickým pokynem pro určování za...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (4x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (3x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
Zavřít [x]