Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    „Nejhorší je nedostatek času, ale při dobré organizaci se dají zvládnout i tři stavby najednou“

„Nejhorší je nedostatek času, ale při dobré organizaci se dají zvládnout i tři stavby najednou“

Publikováno: 1.3.2019
Rubrika: Zajímavosti

říká Ing. Jiří Zapadlo z divize 4 Metrostavu, mj. hlavní stavbyvedoucí opravy cementobetonové (CB) vozovky na dálnici D5. Desetikilometrový úsek má být hotový za 105 dní včetně bourání cementobetonového krytu, instalace svodidel a dalších technologických prací.

Na jakých stavbách aktuálně děláte?
Aktuálně se intenzivně věnuji dvěma stavbám – D5 Oprava CB krytu v km 100,5 – 110,3 vpravo, I/18 Sedlčany – Vojkov, oprava vozovky, svodidel a odvodnění. Dále připravuji stavbu I/3 Bystřice – Tožice, oprava komunikace a odvodnění, která je v plánu na příští rok. Přípravy na stavbu I/19 Rožmitál p. Třemšínem – Věšín, oprava komunikace se rozběhnou v nejbližších dnech. Realizace stavby I/18 bude během podzimu končit, následovat však bude dokladová část a předání stavby. Do konce roku též očekáváme konec realizace u opravy CB krytu dálnice D5.

Jak se dá skloubit práce stavbyvedoucího na třech stavbách zároveň a jak jsou od sebe vzdálené?
Stavby, které mám na starosti, jsou od sebe vzdálené zhruba 120 km, což je pochopitelně náročné především na cestování. V terénu na každé stavbě máme aktuálně dva techniky, kteří se starají o řádný chod stavby. V neposlední řadě využívám zkušeností ekonoma stavby, přípraváře a právní služby naší divize. Díky zkušenostem a pomoci těchto lidí se i tři stavby dají zvládnout se ctí. Samozřejmě jsou dny, během kterých trávím převážnou část dne telefonováním, někdy je náplní pracovního dne cestování a přejíždění z jedné stavby na druhou a akutní řešení vyvstalých potíží.

Co je při „kloubení“ tří staveb nejsložitější?
Rozhodně naplánovat si celý pracovní týden tak, aby člověk vše stíhal. Na každé stavbě je potřeba zajistit nezbytnou agendu, která nepočká – řízení subdodavatelů, faktury investorské a dodavatelské, kontrola objednávek a smluv, hlídání kvality od laboratoře, kontrola geodetických protokolů, hlášení stavu zakázky pro naši společnost. Bohužel občas, jako na každé stavbě, se do mého programu vměstná nějaký problém, který je potřeba urychleně řešit. Potom je potřeba určit priority a říct si, co může počkat, nebo co lze svěřit některému z mých kolegů. Plánování z dlouhodobého hlediska je poněkud obtížnější, protože práce na stavbě je velmi rozmanitá, stavba je živý organismus a je potřeba věnovat se jí podle aktuálních potřeb, které ne vždy korespondují s ideálním týdenním harmonogramem.

V čem je náročná oprava na D5?
Tato stavba je náročná především v rychlosti výstavby. Na opravu CB krytu v délce zhruba 10 km máme dle SoD s Objednatelem 105 dní. Během tohoto velmi krátkého času musíme odbourat cca 10 km staré betonové vozovky a následně položit zcela novou CB vozovku. V neposlední řadě tato oprava s sebou nese i další technologie – nová krajní svodidla, nové rigoly podél vozovky, rozšíření portálu elektronického mýta, dynamické vážení vozidel, nové sčítače dopravy, vodorovné a svislé dopravní značení, kompletně nové oplocení dálnice a sanace dvou mostů. Nejtěžší činností na této stavbě je po dosavadních zkušenostech odstranění původní vozovky, kdy po nás investor požaduje odstranění původní betonové vozovky nedestruktivní metodou a zachování stávajících stmelených podkladních vrstev (HGT). Vzhledem k tomu, že původní CB kryt byl s vrstvou HGT celkem kvalitně spojen, muselo na této stavbě být vyzkoušeno několik metod bourání CB vozovky.

Časové harmonogramy jsou největší problém?
Časové harmonogramy jsou často hodně napjaté a není v nich velký prostor pro skluz, např. vlivem nepříznivého počasí. Nicméně se během soutěže snažíme sepsat vše na papír a harmonogram dané stavby si předběžně sestavit. Toto provádíme i z důvodu ročního časového plánu jednotlivých nosných technologií (pokládka CB vozovek, pokládka asfaltových vozovek, provoz zemních prací a mostních technologií). Prozatím se nám daří harmonogramy i po jednání s objednatelem držet.

Jaká je z vašeho pohledu kvalita stavebních dozorů?
Stavební dozor provádějí lidé, kteří již mají nějaké zkušenosti z praxe a to už na straně zhotovitele nebo objednatele. Jejich velké zkušenosti, které přinášejí i na stavbu, jsou přínosné a většinou mají i adekvátní požadavky na nás jako výrobu. V některých případech máme s těmito lidmi spor, ale je to všechno o komunikaci se stavebním dozorem a ve většině případů nalezneme shodu. Dohoda se stavebním dozorem je také v mé dikci, stejně jako kontrolní dny. Tedy dá se říci, že nejčastější kontakt s nimi leží na mně. Jsem proto rád, že jsem dosud se všemi našel společnou cestu. 

Pod jak velkým tlakem lidé nyní ve stavařině pracují?
Asi se všeobecně potýkáme s časovým presem. Výroba, zaměstnavatel, investor – všichni chtějí mít zakázku v co nejbližším možném termínu hotovou. Nutné je být flexibilní, umět reagovat rychle, avšak ne zbrkle. Obecně bych ale řekl, že každý je pod tak velkým tlakem, jaký si připustí.

Jste nervózní před začátkem zakázky?
Jsem tak trochu zdravě nervózní z každé zakázky. Jdu do každé zakázky i práce vždy naplno a chci odvést co nejlepší výsledek. Nicméně pokaždé, když se stavba rozjede, tak se vše uklidní a vidím, že jsme si s kolegy vše dobře připravili.

Jak se nejlépe odreagujete?
Odpočívám s rodinou – manželkou a roční holčičkou, kterou spolu máme. Rád sportuji, běhám překážkové závody, poslouchám hudbu, sleduji filmy. Času ale přímou měrou s růstem dcery ubývá.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ing. Jiří Zapadlo„Nejhorší je nedostatek času, ale při dobré organizaci se dají zvládnout i tři stavby najednou,“ (ilustrační foto)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Příhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásyPříhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásy (695x)
Vibrační lišty na beton z dílny švédské firmy Atlas Copco patří ke světové špičce. Nejen proto, že nabízí řešení pro kaž...
Antýgl, most přes Vydru, nespoutanou řeku ŠumavyAntýgl, most přes Vydru, nespoutanou řeku Šumavy (680x)
Bývalý královácký dvorec leží uprostřed louky v údolí řeky Vydry v Šumavském národním parku. V letech 1523 – 1818 zde pr...
Financování veřejné infrastruktury formou PPP v Holandsku (670x)
Ačkoliv se v České republice nedaří připravovat a realizovat veřejně infrastrukturní projekty formou spolupráce veřejnéh...

NEJlépe hodnocené související články

„Výluky jsou čím dál kratší, proto potřebujeme co nejkvalitnější vybavení na železničních strojích“„Výluky jsou čím dál kratší, proto potřebujeme co nejkvalitnější vybavení na železničních strojích“ (5 b.)
říká Tomáš Exnar ze společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice, která investovala do nových přídavných zařízení na dvouces...
Komplexní rekonstrukce autobusového terminálu a přednádražního prostoru v HolešověKomplexní rekonstrukce autobusového terminálu a přednádražního prostoru v Holešově (5 b.)
Holešov je město, které leží na pomezí Hané a Valašska a žije v něm jen něco málo přes deset tisíc obyvatel. Přesto je d...
„Máme v republice spoustu schopných a vzdělaných projektantů a techniků, kteří mohou projekty vysokorychlostních železnic řídit a zpracovávat. Je klíčové, aby u nich byly české firmy“„Máme v republice spoustu schopných a vzdělaných projektantů a techniků, kteří mohou projekty vysokorychlostních železnic řídit a zpracovávat. Je klíčové, aby u nich byly české firmy“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro Silnice-železnice Ing. Václav Kratochvíl, předseda představenstva a generální ředitel MORAVIA CONS...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (3x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
Google

Server Vodohospodářské stavby

VOD-KA 2019 letos po jednadvacáté

VOD-KA 2019 letos po jednadvacáté