Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Návrh odvodnění dálničního mostu při rekonstrukci

Návrh odvodnění dálničního mostu při rekonstrukci

Publikováno: 18.1.2016
Rubrika: Zajímavosti, Mosty

Velký počet letošních rekonstrukcí silnic a dálnic s sebou sice přinesl omezení provozu v mnoha úsecích, ale výsledek práce stavebních čet ocení řidiči při podzimních deštích a v zimě.

Pro bezpečnou jízdu na silnicích není důležitý jen finální povrch, šíře vozovky, pevnost svodidel a výška protihlukových stěn. Deštivé období podzimních a jarních měsíců prokáže připravit nepříjemné překvapení nejednomu řidiči. Jak se vyvarovat aquaplanningu na dálnicích a rychlostních silnicích se opět stane jedním z nejživějších témat rozhovorů. Správně navrhnout odvodnění vozovky při rekonstrukci mostu je jedna z klíčových oblastí projektu.

Starší dálniční mosty mají odvodnění vozovky řešeno odtokovými vpustěmi na kraji silnice a voda je svedena do vnějšího kanalizačního systému vedeného pod mostovkou.

Tento systém však nedokáže rychle a plynule svést vodu z povrchu, takže vznikají louže, které jsou nebezpečné pro provoz. Zároveň mříže zasahují do vozovky, kde jsou extrémně namáhány od projíždějících aut. Žlab na hraně římsy a celá soustava kanalizace je také náročná na údržbu.

Stále více navrhovaným řešením je systém obrubníkového odvodnění RONN DECK z recyklovaného kompozitu. Žlaby na první pohled vypadají jako betonové, ale mají nízkou váhu, takže nezatěžují mostní konstrukci. Kompozitní materiál je odolný vůči chemickým posypům, pohonným hmotám i mrazu.

Vlastní obrubník se stává kanalizačním systémem – odvodňovacím žlabem a svádí dešťovou vodu v každém bodě silnice přímo do odtokové kanalizace. Šířka vozovky není omezena vpustěmi, ale je využitelná po celé šířce.

Výrazně se snižuje vstřebávání vody přes porézní asfalt do konstrukčních vrstev vozovky, což přispívá k její delší životnosti. Voda je centrálně svedena na konec mostu nebo až za něj pomocí dilatačního dílu. Znamená to, že v mostní konstrukci nejsou žádné průchody, které mohou časem způsobovat nemalé problémy při protékání.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obrubníkové prvky RONN DECK jsou velmi odolné proti nárazu. Dimenzované na třídu zatížení D400 kN, což je více, než na krajnice doporučuje norma ČSN-EN 1433 pro odvodnění komunikací (přechod přes dilatační spáru).Odvodnění mostu před rekonstrukcí: Sběrný žlab je podélně umístěn na vnější straně římsy, což způsobuje komplikovanou údržbu a vysoké náklady při rekonstrukci mostu.Nový návrh odvodnění RONN DECK: Zrušení stávajícího žlabu a přemístění na místo obrubníku. Výrazná úspora – snížení doby rekonstrukce až o několik měsíců, levnější náklady včetně materiálu, snadnější budoucí údržba vnějšího pláště a celého systémuRONN KERB obrubníkové odvodnění vozovek

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Cementobetónové vozovky v dopravnej infraštruktúreCementobetónové vozovky v dopravnej infraštruktúre (525x)
Kvalitná a funkčná dopravná infraštruktúra je jedným zo základných predpokladov fungovania ekonomiky a rozvoja hospodárs...
Dálnice D8, stavba 0805 Lovosice – Řehlovice: část F211 Dálniční most mezi tunelyDálnice D8, stavba 0805 Lovosice – Řehlovice: část F211 Dálniční most mezi tunely (376x)
Součástí posledního úseku dálnice D8 vedoucího z Prahy na sever směr Drážďany je most, který tuto dálnicí převádí přes ú...
Nejvyšší most ve střední Evropě roste na pomezí Slovenska Česka a PolskaNejvyšší most ve střední Evropě roste na pomezí Slovenska Česka a Polska (270x)
Téměř šest set metrů dlouhý a devadesát metrů vysoký. To jsou míry, kterými se už brzy bude pyšnit dálniční most na nově...

NEJlépe hodnocené související články

Přepočet železničního mostu v km 41,791 trati Tábor – Písek, Červená nad VltavouPřepočet železničního mostu v km 41,791 trati Tábor – Písek, Červená nad Vltavou (5 b.)
Předmětem projektu byl přepočet stávající mostní konstrukce podle nových zásad daných Metodickým pokynem pro určování za...
Rekonstrukce mostu v km 38,816 trati Lovosice – Česká Lípa SO 101 – montáž mostuRekonstrukce mostu v km 38,816 trati Lovosice – Česká Lípa SO 101 – montáž mostu (5 b.)
Stávající železniční most se nachází na okraji města Lovosice v její průmyslové zóně u komplexu Lovochemie, který zde př...
Rekonstrukce mostu v km 38,816 trati Lovosice – Česká Lípa – předepnutí mostních pilířů P3 a P4Rekonstrukce mostu v km 38,816 trati Lovosice – Česká Lípa – předepnutí mostních pilířů P3 a P4 (5 b.)
Ve dvou předchozích článcích byl popsán původní stav konstrukce a postupy prací na rekonstrukci mostu především v souvis...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (4x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (3x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
Zavřít [x]