Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Silniční infrastruktura    Na novém úseku dálnice D4 Skanska využila automatické navádění strojů v systému BIM

Na novém úseku dálnice D4 Skanska využila automatické navádění strojů v systému BIM

Publikováno: 14.11.2017
Rubrika: Silniční infrastruktura

Nový úsek dálnice D4 společnost Skanska začala stavět v květnu roku 2015. Celkově postavila čtyřproudovou komunikaci o délce 4 788 m s jednou mimoúrovňovou křižovatkou, čtyřmi mosty a podchodem pro pěší. Součástí stavby byly i přeložky a úpravy dalších komunikací, nechybí ani protihluková opatření. Řidiči se po novém úseku dálnice D4 Skalka – křižovatka II/118 projedou od 4. října 2017.

„Na tomto projektu jsme od jeho začátku pracovali v systému BIM, tento informační model jsme na stavbě využili především pro řízení stavebních strojů. Docílili jsme zvýšení přesnosti práce stavebních strojů, efektivity a bezpečnosti práce a v neposlední řadě i časové úspory. Tento projekt je první takového rozsahu v České republice, kde byla pokládka asfaltových hutněných vrstev prováděna asfaltovým finišerem vybaveným 3D nivelací a řízeným univerzálními totálními stanicemi,“ říká Vladimír Řípa, projektový manažer Skanska, který stavbu řídil.

Stavba D4 Skalka – křižovatka II/118 nahradila stávající dvoupruhovou směrově nerozdělenou silnici I/4 a odklonila provoz mimo obec Dubenec, zajistila bezpečnou a pohodlnou jízdu motorových vozidel a zlepšení životního prostředí v Dubenci.

Při výstavbě Skanska využila i lokální přírodní zdroje. „Využili jsme kamenivo z odvalu haldy číslo 11 v přímé blízkosti stavby, která zde zůstala po těžbě uranu, která na Příbramsku probíhala od 50. do 90. let minulého století. Jde o velmi kvalitní kamenivo, kterého jsme použili zhruba 350 tisíc tun. Jednak jako deficitní materiál do násypů, ale i jako materiál do podkladních vrstev vozovek. Vše za přísné kontroly Státního úřadu pro jadernou bezpečnost,“ říká dále Řípa. „Kamenivo do podkladních vrstev vozovek, které jsme na stavbě použili, bylo tříděno a drceno přímo v místě haldy, čímž byla výrazně snížena nutnost dovozu kameniva ze vzdálenějších lokalit a tím bylo i sníženo zatížení okolních obcí staveništní dopravou,“ dodává Řípa.

ZÁKLADNÍ INFORMACE:

  • Název stavby: D4 Skalka – křižovatka II/118
  • Místo: Středočeský kraj
  • Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR
  • Projektant: Valbek, spol. s r. o.
  • Zhotovitel: Skanska a. s.
  • Termín výstavby: duben 2015 – říjen 2017
  • Hlavní trasa:
    • délka: 4 788 m
    • kategorie: R 22,5/80
    • plocha vozovek: 102 790 m2
    • počet všech stavebních objektů: 64
  • Mostní objekty:
    • počet celkem: 5
      • na dálnici: 2
      • nad dálnicí: 2
      • podchod pro pěší: 1
    • délka mostů: 185 m
    • plocha mostů: 2 523 m2
  • Mimoúrovňové křižovatky:
    • počet: 1 (MÚK Háje)
    • délka větví: 916 m
    • plocha vozovek: 4 904 m2
  • Křižovatky:
    • počet: 1 (okružní křižovatka Skalka)
      • vnější průměr: 50 m
      • šířka okružního pásu: 7,50 m
      • šířka prstence: 1,50 m
      • průměr nezpevněného ostrova: 32 m
  • Protihlukové stěny:
    • počet objektů: 3
    • délka stěn: 524 m
    • plocha stěn: 2 047 m2
    • délka protihlukových valů: 100 m
  • Opěrné zdi:
    • počet objektů: 2
    • délka zdí: 89 m
  • Úpravy ostatních komunikací:
    • počet objektů: 6
    • délka: 5 553 m
  • Přeložky a úpravy inženýrských sítí:
    • vodohospodářské objekty: 10
    • objekty elektro: 17
  • Celkový objem zemních prací:
    • výkopy: 349 589 m3
    • násypy: 399 161 m3
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Nadjezd přes hlavní trasu v km 43Expresní pruh na hlavní trase ve stoupání směrem k MÚK HájeČást MÚK Háje, nadjezd č. 205 přes hlavní trasuNásyp hlavní trasy v km 41,600

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Dálnice D1, stavba 0137 Přerov – Lipník nad BečvouDálnice D1, stavba 0137 Přerov – Lipník nad Bečvou (486x)
Ve svém začátku stavba 0137 navazuje na stavbu 0136 Říkovice – Přerov, v konci pak na stavbu 4704 Lipník nad Bečvou – Bě...
I/37 Pardubice – Trojice, II. etapa – kolony aut na průtahu městem na ústupuI/37 Pardubice – Trojice, II. etapa – kolony aut na průtahu městem na ústupu (476x)
Silnice I/37 tvoří hlavní dopravní tepnu východočeského regionu. Tato komunikace spojuje kraj Královéhradecký, Pardubick...
Výstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – ŠevětínVýstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – Ševětín (397x)
Hlavním cílem projektu je výstavba nového, více než 8 km dlouhého úseku dálnice D3 na území Jihočeského kraje mezi obcem...

NEJlépe hodnocené související články

„Jednou z hlavních předností nového stroje je přesnost nivelity,“„Jednou z hlavních předností nového stroje je přesnost nivelity,“ (5 b.)
Hodnotí první zkušenosti s finišerem VOLVO 6820 Miroslav Mach, vedoucí obchodního úseku společnosti SILNICE ČÁSLAV – HOL...
Na novém úseku dálnice D4 Skanska využila automatické navádění strojů v systému BIMNa novém úseku dálnice D4 Skanska využila automatické navádění strojů v systému BIM (4.5 b.)
Nový úsek dálnice D4 společnost Skanska začala stavět v květnu roku 2015. Celkově postavila čtyřproudovou komunikaci o d...
SILNICE GROUP a. s. přemostí údolí novostavbou „I/27 Velemyšleves – obchvat a přemostění Chomutovky“SILNICE GROUP a. s. přemostí údolí novostavbou „I/27 Velemyšleves – obchvat a přemostění Chomutovky“ (4.5 b.)
Navržený obchvat obce Velemyšleves má za cíl odvedení tranzitní dopravy na silnici I/27 mimo obec, čímž významným způsob...

NEJdiskutovanější související články

Výstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – ŠevětínVýstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – Ševětín (1x)
Hlavním cílem projektu je výstavba nového, více než 8 km dlouhého úseku dálnice D3 na území Jihočeského kraje mezi obcem...
Přeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončenaPřeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončena (1x)
Dne 21. září slavnostně skončila výstavba silnice I/49 v úseku Vizovice – Lhotsko ve Zlínském kraji. Stalo se tak o půl ...
Zavřít [x]