Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Mostní obrubníkové odvodnění MEA DECK zvyšuje bezpečnost a snižuje náklady

Mostní obrubníkové odvodnění MEA DECK zvyšuje bezpečnost a snižuje náklady

Publikováno: 19.11.2019
Rubrika: Zajímavosti

Mnohaleté zkušenosti s instalací mostního obrubníkového odvodnění zcela jasně prokázaly, že použitím tohoto způsobu zachycení a odvedení dešťové vody se zvyšuje bezpečnost a zároveň se při rekonstrukcích mostů snižují celkové náklady. 

Rychlé svedení vody mimo vozovku

Dešťová voda se ihned svede mimo vozovku do podélných žlabů skrytých v obrubníku, nehromadí se mezi bodovými odtoky a na silnici se tak snižuje možnost vytváření nebezpečných kaluží. Voda, která se dostane rychleji mimo asfaltovou vrstvu také neprosákne v takové míře do spodních vrstev. Díky tomu se zvyšuje životnost konstrukční pojezdové vrstvy hlavně v zimních měsících.

Zvětšení šířky jízdního pruhu a snížení nákladů

Další výhodou využití obrubníku pro odvodnění je zvýšení šířky jízdního pruhu o odvodňovací proužek, kde při případném zúžení jízdních pruhů mohou auta plynule projíždět. Způsob podélného odvodnění ale také snižuje náklady. Někdy i velmi výrazně, protože se snižuje množství prostupů konstrukcí  v porovnání s bodovým odvodněním. Tím, že je voda svedena do žlabu mimo vozovku není již nutné při malém spádu instalovat bodové odvodnění po několika metrech, ale dle hydraulických výpočtů stačí odtok někdy až na jednom konci mostu.

Rekonstrukce mostů

Rekonstrukce mostů prokázaly úspory nejen při samotné realizaci, ale v průběhu let i při údržbě odvodňovacího systému. V některých případech byl původní odtokový kanál umístěný na vnější římse mostu nahrazen obrubníkovým žlabem. Odstranil se tak nejen komplikovaný detail při rekonstrukci, ale také náročný detail pro údržbu na exponovaném místě. Takový detail byl upraven například na mostě na obchvatu u Jablůnkova.

I jiné případy rekonstrukcí umožnily úsporu finančních prostředků. Nebylo nutné vrtat nebo opravovat tolik prostupů mostovkou jako v případě bodového odvodnění, např. v případě přehradní hráze Husinec.

Most bez svislých prostupů a rychlé proudění vody

Komplexní řešení od návrhu bylo řešeno na Trojském mostě v Praze, kde mostovkou neprochází jediný svislý prostup od žlabu a voda je svedena do kanalizace až přes dilatační spáru pomocí „kompenzační jednotky“. Na Trojském mostě je použito více šířek obrubníkového odvodnění podle vypočítaného množství srážkové vody.

Nyní probíhající rekonstrukce Barrandovského mostu v Praze za použití obrubníkového odvodnění MEA DECK se setkává s prouděním vody vysoké rychlosti, protože spád mostu je až 6 %. To umožňuje u obou mostovek v obou směrech využít pouze jeden odtok až při prostupu dilatační spáry za použití relativně úzkého žlabu.

Prefabrikované mostní římsy

MEA Water Management jako významný producent výrobků z polymerického betonu dodává nejen odvodnění, ale také prefabrikované mostní římsy. Římsy z polymerického betonu s ochrannou integrovanou vrstvou chrání exponovanou část mostu a zároveň mohou sloužit jako vysoce estetický prvek, který není náročný na údržbu a výrazně zvyšuje jeho životnost. Římsy se zhotovují v různých tvarech, od základního rovného prvku G01 až po elipsovité. Prvky se uchycují ke stávající výztuži a zalijí betonem.

MEA Water Management a její mostní oddělení zajišťuje dodávky nejen odvodňovacích systémů nebo mostních říms, ale je také významným dodavatelem a partnerem na dodávky kompozitních konstrukcí na veškerá silniční, železniční a mostní díla v České republice a na Slovensku. Instaluje kompozitní prvky pro ŘSD nebo SŽDC.

Více na www.mea-odvodneni.cz.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Mostní obrubníkové odvodnění MEA DECK zvyšuje bezpečnost a snižuje náklady Mostní obrubníkové odvodnění MEA DECK zvyšuje bezpečnost a snižuje náklady Mostní obrubníkové odvodnění MEA DECK zvyšuje bezpečnost a snižuje náklady Mostní obrubníkové odvodnění MEA DECK zvyšuje bezpečnost a snižuje náklady Mostní obrubníkové odvodnění MEA DECK zvyšuje bezpečnost a snižuje náklady Mostní obrubníkové odvodnění MEA DECK zvyšuje bezpečnost a snižuje náklady Mostní obrubníkové odvodnění MEA DECK zvyšuje bezpečnost a snižuje náklady

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Skanska jako první v ČR realizuje kompletní konstrukce vozovek pomocí BIMSkanska jako první v ČR realizuje kompletní konstrukce vozovek pomocí BIM (1226x)
Na projektu D4 Skalka – křižovatka II/118 je právě v plném proudu pokládka asfaltových vrstev. Na této stavbě jsou pomoc...
Financování veřejné infrastruktury formou PPP v Holandsku (436x)
Ačkoliv se v České republice nedaří připravovat a realizovat veřejně infrastrukturní projekty formou spolupráce veřejnéh...
Příhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásyPříhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásy (435x)
Vibrační lišty na beton z dílny švédské firmy Atlas Copco patří ke světové špičce. Nejen proto, že nabízí řešení pro kaž...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (3x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
Google