Na začátku května po třech letech skončila rozsáhlá a náročná modernizace železniční trati v úseku Horusice – Veselí nad Lužnicí, resp. projekt Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí – II. část, úsek Horusice – Veselí nad Lužnicí. Cílem modernizace bylo zvýšení přepravní kapacity, zvýšení rychlosti jízdy a zkrácení jízdní doby vlaků.
VÝZNAM STAVBY
Modernizace železniční infrastruktury znamená rovněž vyšší prostorovou průchodnost, normu zatížení a osovou vzdálenost kolejí na úroveň, jež jsou vyžadovány pro národní tranzitní železniční koridory a začlenění do evropského železničního systému. Tzv. 4. tranzitní koridor směřuje od státní hranice přes Děčín, Prahu, Benešov a Tábor do Českých Budějovic a do Horního Dvořiště (st. hranice). Práce zahrnovaly především zdvoukolejnění dosud částečně jednokolejné tratě v mezistaničním úseku o celkové délce 4,964 km. Tím došlo k navýšení přepravní kapacity a současně se také zvýšila traťová rychlost. Po moderní dvoukolejné trati mohou nyní vlaky jezdit rychlostí až 160 km/h.
POPIS PROJEKTU
Součástí stavby byla také přestavba značné části železniční stanice a železniční zastávky ve Veselí nad Lužnicí. Především stanice Veselí nad Lužnicí, která je důležitým přestupním uzlem, prošla výraznou změnou. Cílem bylo zajistit průchod koridorové trati stanicí tak, aby byla v celé její délce plynule dodržena vyšší rychlost vlaků a ostatní standardní evropské provozně technické parametry. Stanice byla doplněna o dvě nová zastřešená ostrovní nástupiště, další vnější nástupiště je u výpravní budovy. Pohodlnější nástup do vlaku ocení nyní především cestující. Nová nástupiště jsou propojena podchodem s výstupem k výpravní budově a do prostoru přednádraží. Pro osoby s omezenou schopností pohybu jsou k dispozici samoobslužné výtahy. Samozřejmostí je i nový integrovaný informační systém pro cestující zahrnující i přilehlé zastávky. K nepoznání se změnila také zastávka Veselí nad Lužnicí. Po zrušení úrovňového přejezdu, zde byla vybudována nová vnější nástupiště. Přístup na ně zajišťuje nový podchod se schodišti a rampami. Nástupiště doplní přístřešky pro cestující. Pro eliminaci hluku z provozu dráhy jsou v části obytné zástavby vybudovány protihlukové stěny.
Stavebně technické řešení úseku Horusice – Veselí n. L. lze rozdělit na dvě zcela odlišné části, jejichž rozhraní tvoří právě zastávka Veselí nad Lužnicí. Úsek mezi výhybnou Horusice a zastávkou Veselí nad Lužnicí byl zdvoukolejněn zřízením druhé traťové koleje a modernizován na rychlost 160 km/h pro klasické i naklápěcí soupravy. Od zastávky Veselí n. L. po železniční stanici Veselí n. L. je vedena dvoukolejnou přeložkou ve zcela nové trase. Stáčí se vpravo přes Lužnici a přes záplavové území řek Lužnice a Nežárky, aby následně trať překonala řeku Nežárku a stočila se levotočivě zpět k původní trase. V tomto úseku je trať uložena na 3 až 5 metrů vysokém náspu a vzniklo zde i několik nových mostů, včetně přemostění obou řek a slepého ramene a množství propustků a to jak železničních, tak silničních. Trasa je zajímavá právě počtem mostních objektů. Celkem jich bylo realizováno 11, z toho 4 silniční a 8 železničních.
Přeložka trati umožnila podstatné zkrácení celého úseku a navýšení rychlosti projíždějících souprav až na 135 – 145 km/h pro klasické soupravy a 160 km/h pro naklápěcí jednotky. Křížení trati se silnicemi č. II/147 a III/00352 a místní komunikací u zastávky Veselí n. L. bylo vyřešeno vybudováním nových silničních nadjezdů. Opuštěné těleso dráhy v původní trase využije město Veselí n. L. jako cyklistickou stezku.
Železniční stanice i navazující traťové úseky jsou opatřeny moderním zabezpečovacím zařízením s elektronickými stavědly, které eliminuje možnost lidského omylu, usnadňuje práci obsluhy a umožňuje úsporné a operativní řízení provozu z dispečerského stanoviště. V celém rozsahu stavby bylo zrekonstruováno trakční vedení, včetně nového technologického zařízení napájecí měnírny Veselí n. L., které vyhovuje zesílenému provozu i ekologickým požadavkům.
Projekt byl v rámci Operačního programu Doprava navržen ke spolufinancování Evropskou unií, národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem prací pro SŽDC byla EUROVIA CS.
ZÁKLADNÍ INFORMACE
The Modernization of the Track “Ševětín – Veselí nad Lužnicí” – Part II, the Section “Horusice – Veselí nad Lužnicí” Is Finished
At the beginning of May, an extensive and demanding modernization of the railway track in the section “Horusice – Veselí nad Lužnicí”, i.e. the project of the Modernization of the Track “Ševětín – Veselí nad Lužnicí” – Part II, the Section “Horusice – Veselí nad Lužnicí” was finished after three years. The aim of the modernization was to increase the passenger capacity, travel speed and reduce the travel time of trains.