Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí – II. část, úsek Horusice – Veselí nad Lužnicí skončila

Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí – II. část, úsek Horusice – Veselí nad Lužnicí skončila

Publikováno: 21.6.2016
Rubrika: Železniční infrastruktura

Na začátku května po třech letech skončila rozsáhlá a náročná modernizace železniční trati v úseku Horusice – Veselí nad Lužnicí, resp. projekt Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí – II. část, úsek Horusice – Veselí nad Lužnicí. Cílem modernizace bylo zvýšení přepravní kapacity, zvýšení rychlosti jízdy a zkrácení jízdní doby vlaků.

VÝZNAM STAVBY
Modernizace železniční infrastruktury znamená rovněž vyšší prostorovou průchodnost, normu zatížení a osovou vzdálenost kolejí na úroveň, jež jsou vyžadovány pro národní tranzitní železniční koridory a začlenění do evropského železničního systému. Tzv. 4. tranzitní koridor směřuje od státní hranice přes Děčín, Prahu, Benešov a Tábor do Českých Budějovic a do Horního Dvořiště (st. hranice). Práce zahrnovaly především zdvoukolejnění dosud částečně jednokolejné tratě v mezistaničním úseku o celkové délce 4,964 km. Tím došlo k navýšení přepravní kapacity a současně se také zvýšila traťová rychlost. Po moderní dvoukolejné trati mohou nyní vlaky jezdit rychlostí až 160 km/h.

POPIS PROJEKTU
Součástí stavby byla také přestavba značné části železniční stanice a železniční zastávky ve Veselí nad Lužnicí. Především stanice Veselí nad Lužnicí, která je důležitým přestupním uzlem, prošla výraznou změnou. Cílem bylo zajistit průchod koridorové trati stanicí tak, aby byla v celé její délce plynule dodržena vyšší rychlost vlaků a ostatní standardní evropské provozně technické parametry. Stanice byla doplněna o dvě nová zastřešená ostrovní nástupiště, další vnější nástupiště je u výpravní budovy. Pohodlnější nástup do vlaku ocení nyní především cestující. Nová nástupiště jsou propojena podchodem s výstupem k výpravní budově a do prostoru přednádraží. Pro osoby s omezenou schopností pohybu jsou k dispozici samoobslužné výtahy. Samozřejmostí je i nový integrovaný informační systém pro cestující zahrnující i přilehlé zastávky. K nepoznání se změnila také zastávka Veselí nad Lužnicí. Po zrušení úrovňového přejezdu, zde byla vybudována nová vnější nástupiště. Přístup na ně zajišťuje nový podchod se schodišti a rampami. Nástupiště doplní přístřešky pro cestující. Pro eliminaci hluku z provozu dráhy jsou v části obytné zástavby vybudovány protihlukové stěny.

Stavebně technické řešení úseku Horusice – Veselí n. L. lze rozdělit na dvě zcela odlišné části, jejichž rozhraní tvoří právě zastávka Veselí nad Lužnicí. Úsek mezi výhybnou Horusice a zastávkou Veselí nad Lužnicí byl zdvoukolejněn zřízením druhé traťové koleje a modernizován na rychlost 160 km/h pro klasické i naklápěcí soupravy. Od zastávky Veselí n. L. po železniční stanici Veselí n. L. je vedena dvoukolejnou přeložkou ve zcela nové trase. Stáčí se vpravo přes Lužnici a přes záplavové území řek Lužnice a Nežárky, aby následně trať překonala řeku Nežárku a stočila se levotočivě zpět k původní trase. V tomto úseku je trať uložena na 3 až 5 metrů vysokém náspu a vzniklo zde i několik nových mostů, včetně přemostění obou řek a slepého ramene a množství propustků a to jak železničních, tak silničních. Trasa je zajímavá právě počtem mostních objektů. Celkem jich bylo realizováno 11, z toho 4 silniční a 8 železničních.

Přeložka trati umožnila podstatné zkrácení celého úseku a navýšení rychlosti projíždějících souprav až na 135 – 145 km/h pro klasické soupravy a 160 km/h pro naklápěcí jednotky. Křížení trati se silnicemi č. II/147 a III/00352 a místní komunikací u zastávky Veselí n. L. bylo vyřešeno vybudováním nových silničních nadjezdů. Opuštěné těleso dráhy v původní trase využije město Veselí n. L. jako cyklistickou stezku.

Železniční stanice i navazující traťové úseky jsou opatřeny moderním zabezpečovacím zařízením s elektronickými stavědly, které eliminuje možnost lidského omylu, usnadňuje práci obsluhy a umožňuje úsporné a operativní řízení provozu z dispečerského stanoviště. V celém rozsahu stavby bylo zrekonstruováno trakční vedení, včetně nového technologického zařízení napájecí měnírny Veselí n. L., které vyhovuje zesílenému provozu i ekologickým požadavkům.

Projekt byl v rámci Operačního programu Doprava navržen ke spolufinancování Evropskou unií, národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem prací pro SŽDC byla EUROVIA CS.

ZÁKLADNÍ INFORMACE

  • Název: Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí – II. část, úsek Horusice – Veselí nad Lužnicí
  • Investor: Správa železniční dopravní cesty, s. o.
  • Zhotovitel: EUROVIA CS, a. s.
  • Doba realizace: 3/2013 – 1/2016
  • Délka úseku: 4,963 km
  • Počet mostních objektů: 11

The Modernization of the Track “Ševětín – Veselí nad Lužnicí” – Part II, the Section “Horusice – Veselí nad Lužnicí” Is Finished
At the beginning of May, an extensive and demanding modernization of the railway track in the section “Horusice – Veselí nad Lužnicí”, i.e. the project of the Modernization of the Track “Ševětín – Veselí nad Lužnicí” – Part II, the Section “Horusice – Veselí nad Lužnicí” was finished after three years. The aim of the modernization was to increase the passenger capacity, travel speed and reduce the travel time of trains.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Slavnostní zakončení stavbyZastávka Veselí nad Lužnicí – pohled do zdvojkolejněné části směr HorusiceNově zřízená přeložka v povodňovém území mezi Nežárkou a LužnicíNové nástupiště s přístřešky v žst. Veselí nad LužnicíNová přeložka s mostem typu Langer přes Nežárku

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Dálkové ovládání Posázavského PacifikuDálkové ovládání Posázavského Pacifiku (844x)
Společnost AK signal Brno a. s. uvedla do provozu dálkové ovládání Posázavského Pacifiku, resp., řečeno jinými slovy, dá...
Prorážka prvního Ejpovického tunelu na trati Rokycany – PlzeňProrážka prvního Ejpovického tunelu na trati Rokycany – Plzeň (816x)
Myšlenka modernizace trati Rokycany – Plzeň se zrodila po přelomu tisíciletí; reálně se projektová příprava nastartovala...
Třetí madridský železniční tunel Atocha – ChamartínTřetí madridský železniční tunel Atocha – Chamartín (805x)
V roce 2017 se v Madridu chystá otevření stavby, která bude mít značný význam pro provoz španělských vysokorychlostních ...

NEJlépe hodnocené související články

Modernizace ŽST Cheb: „Nové výzvy a zkušenosti s řešením škvárového podloží v zemní pláni“Modernizace ŽST Cheb: „Nové výzvy a zkušenosti s řešením škvárového podloží v zemní pláni“ (5 b.)
Pro realizaci rekonstrukce železniční stanice Cheb jasně hovořil popis jejího stavu: Není zajištěn bezbariérový přístup ...
Optimalizace traťového úseku „Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část“ pokračuje, aktuálně se nejvíce mění železniční stanice VršoviceOptimalizace traťového úseku „Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část“ pokračuje, aktuálně se nejvíce mění železniční stanice Vršovice (5 b.)
Od poslední zprávy o dění na stavbě v současnosti největší pražské železniční zakázky již uplynulo pár měsíců, co se ted...
Modernizace spádoviště v žst. Praha-Libeň včetně protihlukových opatřeníModernizace spádoviště v žst. Praha-Libeň včetně protihlukových opatření (5 b.)
Účelem stavby bylo vyřešit snížení nadlimitní hladiny hluku vznikající na libeňském spádovišti. Hluk je způsoben zejména...

NEJdiskutovanější související články

Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...
Česká Lípa má nové vlakové nádražíČeská Lípa má nové vlakové nádraží (1x)
Železniční uzel Česká Lípa je druhým největším železničním uzlem Libereckého kraje. Skanska v rámci modernizace, která b...
Nová podbíječka Unimat už je ve stáji HROCHOSTROJNová podbíječka Unimat už je ve stáji HROCHOSTROJ (1x)
Společnost Hrochostroj převzala v srpnu letošního roku novou automatickou strojní podbíječku Unimat 08-275/3S, která dos...
Google

Server Vodohospodářské stavby

Příklad rekonstrukce (sanace) vodojemu

Příklad rekonstrukce (sanace) vodojemu