Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    mmcité plus mění tvář nádraží v Česku i ve světě

mmcité plus mění tvář nádraží v Česku i ve světě

Publikováno: 25.1.2017
Rubrika: Železniční infrastruktura

Železniční nádraží je jednou ze vstupních bran do města. Je místem, na kterém každý z nás strávil část života. Místem, kde se lidé loučí, rozcházejí. Do konce života si pamatují chvíli, kdy potkali poprvé svoji lásku nebo se s ní nadobro rozloučili. Bílovická firma mmcité plus se snaží, aby bylo lidem na nádražích dobře. Navrhuje, projektuje, vyvíjí, vyrábí a staví zastřešení nádraží, železničních zastávek. V sídle firmy se rodí první návrh, myšlenka, tvar. Designéři nenavrhují věci, které šokují na první pohled. Přitom stavby mmcité plus bez ohledu na rozpočet vyvolávají v člověku pozitivní emoci. Konstruktéři společně s projektanty usměrňují plány designérů, řeší detaily stavby, technické postupy. Projektoví manažeři už dokončí stavbu na místě. I podle návrhu někoho jiného. Tento komplexní přístup k zakázce od zrodu po její precizní dotáhnutí do konce je největší výhodou firmy.

Emoce, které na nádražích vznikají mezi lidmi, jsou neopakovatelné. Zastřešení je jen jakýmsi svědkem. Neupoutává na sebe pozornost. Cestující si mají zapamatovat to, co se mezi nimi odehrálo a nástupiště mají být k nim pokorné. „Ostrovní nástupiště by neměly mít ambici výtvarných děl, solitérních staveb. Mají působit jako kvalitní mobiliář. A ten je dobrý v okamžiku, kdy neobtěžuje. Má jít o čistý tvar, který má ale vzbudit emoci,“ myslí si zakladatel firmy mmcité plus a designér Radek Hegmon. I přesto je ale každé ostrovní nástupiště v nějakém detailu nové, jiné. Je to podobné jako s designem aut. Základní tvar zůstává víceméně stejný, mění se jen drobnosti. Dodržuje se to, co už funguje, nehledá se úplně nová cesta. Každá převratná novinka bez aplikování zkušenosti buď nefunguje nebo je extrémně drahá. Platí to i pro zastřešení vlakových nádraží. „Máme věčný konflikt s designéry, kteří občas své produkty nevnímají z praktické, užitné stránky. Často je musíme krotit. Snažíme se nepotlačit jejich tvarový nápad, ale zároveň musíme prosadit funkčnost. Když to řeknu nadneseně, říkáme jim, že voda do kopce nikdy nepoteče,“ usmívá se Tomáš Graubner, hlavní konstruktér firmy mmcité plus.

Ta je průkopníkem v prosazení designu i u tak zdánlivě jednoduchých staveb, jako jsou zastřešení vlakových nádraží a zastávek. V devadesátých letech nikdo nechtěl přístřešky navrhovat, měnit tvar těch stávajících. Stačilo, když na lidi nepršelo. Ta doba je už sice dávno pryč, pořád ale platí, že designér je pod tlakem rozpočtu, funkčnosti. Železnice potřebují unifikované stavby, které se jednoduše udržují. Atypické objekty v sobě skrývají provozní problémy. „My se ale snažíme vnést do zastřešení peronů náladu, design. Například v Trenčíně jsme si pohráli s barevným sklem, se světlíky. Ty pomocí světla a stínu vytváří atraktivní výtvarný prvek. Chceme, aby naše přístřešky působily co nejjednodušeji a zároveň v sobě měly atraktivní detail,“ popisuje Radek Hegmon. Nádraží v Trenčíně považuje mmcité plus v mnoha směrech za novátorské. Je důkazem, že z typizovaného přístřešku lze vytvořit vizuálně zajímavý prostor, který je kultivovaný, funkční a příjemný pro uživatele. K tomu přispělo i použití nového mobiliáře a barevné grafiky. „Grafické zpracování nebývá na nádražích příliš řešeným tématem, často zůstává u dodržení standardních drážních nápisů. V Trenčíně se nám poprvé podařilo adekvátně začlenit grafiku do výsledné podoby nástupiště, zapojit tak název stanice do celkového grafického stylu. Zároveň jsme vytvořili prostor, který s čekajícími lidmi komunikuje a směřuje je do chráněných míst s příjemnou atmosférou,“ je přesvědčený designér firmy Jan Talik. Zelená grafická linka, zelený skleněný paraván tak uklidňuje cestující čekající na vlak. Cítí se na perónu dobře. Nejsou ve špinavém prostředí, nic je neobtěžuje. Nejsou roztěkaní složitou stavbou. Můžou se soustředit na sebe, na své myšlenky. Nádražní prostor nemusí být unifikovaným místem. Pokud je dobře navržen a obsahuje funkční detaily, cestující podprahově cítí, že je prostor kolem něj promyšlený. Souhra designéra, projektanta, konstruktéra a projektového manažera dopadla v Trenčíně skvěle. „To je naše velké plus. Zákazníkovi umíme nabídnout komplexní služby. Silnou technickou podporu při realizaci jeho představ od návrhu až po dokončení stavby. Při zpracování realizační dokumentace se snažíme ovlivnit ostatní profese (elektro, osvětlení, orientační systém, zdravotně technické instalace atd.) v umístění zařízení (přívodních kabelů, konzol atd.) tak, aby nenarušovala vzhled konečného díla. Stejně postupujeme i v případě, kdy realizujeme dílo, které není námi navrženo,“ říká projektový manažer mmcité plus Tomáš Trchalík.

Stavby podle cizího návrhu si firma vyzkoušela hlavně ve Švýcarsku a nebo v Německu, kde staví pro Deutsche Bahn. Momentálně například největší německý projekt zastřešení nádraží ve Würzburgu. „Německý zákazník hlavně oceňuje naši kvalitu zpracování pohledových ocelových konstrukcí,“ vyzdvihuje předseda představenstva Pavel Dokulil. Spolumajitel firmy Radek Hegmon k tomu dodává: „Spolupráce s různými projektanty, architekty naši firmu jedině posouvá dál. Snažíme se pochopit uvažování jiných a díky tomu si my sami utváříme náš vlastní názor.“ Velkou výhodou bílovické firmy je také používání širokého spektra materiálů, pro které se velmi často během vývoje najde zcela nové, netradiční použití. Často i s vyšší životností nebo odolností proti poškození. „Improvizujeme, nad materiály přemýšlíme. Používáme netradiční technická řešení. Já osobně mám rád rekonstrukce historických nádraží,“ přiznává konstruktér Tomáš Graubner. Svoji vášeň tak mohl „ukojit“ hned na několika velkých projektech. Například během rekonstrukce plzeňského hlavního nádraží, které patří ke kulturním památkám. Konstrukce zastřešení nástupišť je provedena podle dobových výrobních a architektonických standardů. Z litinových zdobných sloupů s přiznaným dřevěným záklopem střešního pláště. „Celá repase proběhla pod pečlivým dohledem pracovníků památkové péče. Repase ocelových konstrukcí nástupišť byla prováděna dílensky v prostorách mmcité plus a následně zpětně kompletována na místě stavby. Naopak nýtované konstrukce příčné haly byly repasovány přímo na místě,“ popisuje složitosti rekonstrukce Tomáš Graubner. Byla to velmi detailní logistická operace. Vše se na místě rozebralo, každý díl měl svůj štítek, aby se pak po repasi dostal na to správné původní místo. Další velkou zakázkou je náročná rekonstrukce zastřešení haly Hlavního nádraží v Praze. Probíhá totiž za plného provozu. „Rekonstrukce spočívá v repasi kovové konstrukce a protikorozní ochrany. V repasi a výměně fasádních panelů a skleněných výplní v nich. Výměně skleněných výplní světlíků, střešní krytiny, klempířských prvků a v provedení nové elektroinstalace a osvětlení,“ vyjmenovává přesný postup na stavbě její manažer Tomáš Trchalík. Dokončení opravy pražského „hlaváku“ je v plánu v roce 2017. A jaké další výzvy na vlakových nádražích mmcité plus čekají? Vizionáři firmy teď pracují s využitím prostoru nástupišť. Přemýšlejí nad tím, jak ještě zlepšit, zpříjemnit cestujícím dlouhou chvíli při čekání na vlak. Někdo potřebuje intimní místo pro soukromý telefonát, jiný se chce schovat před hlukem vlaků. Někteří lidé si rádi postojí, jiní vyhledávají pohodlí lavičky. Hledání cesty k naplnění těchto potřeb a přání lidí je filozofií mmcité plus. Tak uvidíme, s čím lidé z bílovické firmy přijdou.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
V Trenčíně se podařilo začlenit design názvu stanice do celkového grafického stylu nástupiště. Prosklený předěl nástupiště chrání cestující před hlukem a větrem.Náročná rekonstrukce zastřešení Hlavního nádraží v Praze výrazně prosvětlí jednotlivá nástupiště. mmcité plus mění a repasuje fasádní panely, skleněné výplně světlíků a klempířské prvky.Jan Talík, designerNa nádraží v Olomouci si cestující všimnou červených úhelníkových krytů, které překrývají odvodnění střechy. Jde o funkční prvek, který ale opticky zkracuje dlouhý prostor nástupiště.Úkolem mmcité plus při zakázce v polské Lodži bylo navrhnout a zrealizovat zastřešení hned tří nástupišť včetně kolejiště.V mmcité plus vyvinuli, navrhli a vyrábí novou protihlukovou stěnu noba z recyklované gumy z osobních a nákladních aut.Pro Deutsche Bahn staví bílovická firma zastřešení nádraží na základě cizího návrhu. Německý zákazník vyžaduje precizní zpracování pohledových ocelových konstrukcí.Detail repase historických prvků na nádraží v Plzni. Všechny práce byly pod pečlivým dohledem pracovníků památkové péče.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Třetí madridský železniční tunel Atocha – ChamartínTřetí madridský železniční tunel Atocha – Chamartín (914x)
V roce 2017 se v Madridu chystá otevření stavby, která bude mít značný význam pro provoz španělských vysokorychlostních ...
Dálkové ovládání Posázavského PacifikuDálkové ovládání Posázavského Pacifiku (893x)
Společnost AK signal Brno a. s. uvedla do provozu dálkové ovládání Posázavského Pacifiku, resp., řečeno jinými slovy, dá...
Prorážka prvního Ejpovického tunelu na trati Rokycany – PlzeňProrážka prvního Ejpovického tunelu na trati Rokycany – Plzeň (860x)
Myšlenka modernizace trati Rokycany – Plzeň se zrodila po přelomu tisíciletí; reálně se projektová příprava nastartovala...

NEJlépe hodnocené související články

Nová podbíječka Unimat ve stáji SkanskaNová podbíječka Unimat ve stáji Skanska (5 b.)
Skanska rozšířila své portfolio kolejové mechanizace o nejmodernější typ podbíječky od firmy Plasser & Theurer....
Strojírna ArcelorMittal v Ostravě vyrobí nápravy pro tramvaje na fotbalové mistrovství světa v Rusku v roce 2018Strojírna ArcelorMittal v Ostravě vyrobí nápravy pro tramvaje na fotbalové mistrovství světa v Rusku v roce 2018 (5 b.)
Tramvaje, které budou příští rok přepravovat fanoušky i hráče na fotbalovém mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku, v...
Modernizace trati Běchovice – ÚvalyModernizace trati Běchovice – Úvaly (5 b.)
Modernizovaný úsek trati mezi železničními stanicemi Úvaly a Praha Běchovice, tříkolejný a elektrizovaný stejnosměrnou t...

NEJdiskutovanější související články

Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí – jak to nakonec dopadloPrůjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí – jak to nakonec dopadlo (1x)
Železniční uzel Ústí nad Orlicí se nachází na nejvýznamnějším železničním spojení mezi Prahou, Brnem a Ostravou, z něhož...
Nová podbíječka Unimat ve stáji SkanskaNová podbíječka Unimat ve stáji Skanska (1x)
Skanska rozšířila své portfolio kolejové mechanizace o nejmodernější typ podbíječky od firmy Plasser & Theurer....
Škoda TransportationŠkoda Transportation (1x)
Jen málokterá značka proslavila Českou republiku ve světě tak, jako plzeňská Škoda. S jejími výrobky se lidé setkávají j...
Zavřít [x]