Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Komplexní povrchová úprava ocelové konstrukce Mostu Generała Stefana Grota-Roweckiego

Komplexní povrchová úprava ocelové konstrukce Mostu Generała Stefana Grota-Roweckiego

Publikováno: 6.1.2016
Rubrika: Mosty

Projekt rekonstrukce Mostu Generała Stefana Grota-Roweckiego ve Varšavě, Polsko, byl jedním z nejvýznamnějších projektů povrchových úprav v letech 2014 – 15. Tento projekt se vyznačoval vysokou obtížností a náročností realizace díla a krátkým časovým úsekem. Realizaci povrchových úprav prováděla pražská společnost PROFICOLOR s. r. o., působící v oblasti povrchových úprav přes 17 let.

Jedná se jeden z největších mostů přes řeku Vislu ve Varšavě, složený prakticky ze dvou jednosměrných mostů, ve směru do centra a z centra. Celá zakázka byla rozdělena na dvě části. Jedna část bylo zajištění protikorozní ochrany nových ocelových konstrukcí v rámci rozšíření mostu v každém směru z původních 3 pruhů na 5 pruhů a druhá část byla obnova protikorozní ochrany ocelových konstrukcí stávajícího starého mostu. Jednalo se poměrně o značné rozsahy obou částí zakázky, kde první část měla výměru 40 tis. m2 plochy a druhá část měla výměru 130 tis. m2 plochy. Realizace zakázky byla prováděna postupně, nejdříve byl realizován jeden most v průběhu 03 – 10/2014 a následně druhý most 02 – 09/2015.

Realizace první části protikorozní ochrany tj. nové ocelové konstrukce – pro účely této části protikorozní ochrany byly v blízkosti stavby (bývalý areál automobilových závodů) pronajaty prostory, kde byly postaveny tryskací a stříkací boxy. V těchto prostorách bylo realizováno tryskání, metalizace a nátěrový systém do mezivrstvy. Následně po namontování konstrukce byl prováděn na stavbě vrchní nátěr. Jednalo se poměrně o náročnou koordinaci prací, kde nové ocelové konstrukce byly dováženy od různých výrobců a bylo nutné protikorozní ochranu realizovat přesně podle plánu tak, aby nebyl narušen harmonogram montážních prací.

Realizace druhé části protikorozní ochrany tj. stávajících ocelových konstrukcí starého mostu – tato část zakázky byla realizována přímo v místě stavby. Vzhledem k značnému rozsahu této části zakázky, jakož i z důvodů přísných ekologických nařízení, které v této oblasti Varšavy platí, se rozhodla společnost PROFICOLOR s. r. o. použít moderní zařízení kombinované mobilní sací a recyklační jednotky. Toto rozhodnutí však znamenalo i investování značných finančních prostředků do této technologie. S přihlédnutím k celkové délce mostu, která pro každý most dosahovala 650 m, bylo nutné zajistit a použít tři tyto zařízení pro zajištění kontinuální práce abrazivního tryskání až 12 tryskacích jednotek. Tato zařízení pro společnost Proficolor zajistil výhradní dodavatel této technologie pro ČR společnost BAPW.cz, s. r. o., člen skupiny CORROTECH.

Důvodů pro zvolení této technologie bylo hned několik.

Vysoká efektivita práce – sací výkon jednoho zařízení umožňoval transport abraziva ze vzdálenosti až 150 m a kapacitou 5 tun/hod.
Ekonomický – použitím speciálního titanem legovaného ocelového abraziva TI-GRIT, které bylo transportováno sáním na jednotku, recyklováno a opět vraceno do oběhu a tím výrazné snížení nákladů na odpady.
Ekologický – recyklací abraziva se snížil objem nebezpečného odpadu. Filtrační systém zařízení na výstupu se pyšní velmi nízkými emisemi prachových částic.

Možnost využití takového zařízení však kladla značné nároky i na přípravu pracoviště. V dané chvíli musela být postupně kompletně „obalena“ ta část mostu, kde probíhali tryskací práce a podlaha v daném místě musela být jednak vyztužena, aby snesla tíhu abraziva, ale i utěsněna tak, aby nedocházelo k úniku abraziva a bylo možné jeho sání z podlahy.

Principem kombinované sací a recyklační jednotky je transport abraziva z místa tryskání do sací jednotky, která je poháněna podtlakovým sacím agregátem se sacím výkonem 2 260 m3/hod. při podtlaku max. 500 mbar. Tento výkon umožňuje sání až ze vzdálenosti 150 m. Následně je abrazivo transportováno vnitřním systémem na část recyklační jednotky, ve které je vyčištěno od zbytků barev, prachu, rzi a jiných komponentů. Dále prochází elektromagnetickým bubnem, kde dochází k dokonalé separaci nemagnetických částic, které mohou být i po vyčištění součástí tryskací směsi. Po procesu magnetické separace je čistá tryskací směs odmagnetizována a putuje do dávkovacích vyhřívaných sil. Sila o objemu 4 000 litrů jsou dělena na čtyři výstupní dávkovací otvory pro čtyři tlakové tryskací nádoby. Celkový příkon zařízení elektrické jednotky je 75 kW a hmotnost je 9 800 kg. Na požadavek společnosti PROFICOLOR s. r. o. byla jedna ze tří jednotek vybavena dieselovým agregátem místo elektrického. Umožňuje to pro budoucnost realizaci projektů, kde není možné připojení jednotky na síť elektrické energie či není k dispozici potřebné jištění.

Tato zakázka byla ve svém důsledku značně náročná, ale pro společnost PROFICOLOR s. r. o. přinesla zároveň mnoho dalších zkušeností. Byla to největší zakázka, s jakou se společnost doposud setkala. Vzhledem k realizaci zakázky v zahraničí, musela být v Polsku založena dceřina společnost Proficolor PL. Zúčastnilo se jí kolem 50 dělníků a další technický pracovníci, kromě tří výše uvedených technologii, bylo nutné zajistit dalších 5 kompresorů, 8 – 10 vysokotlakých stříkacích zařízení a další techniku pro dopravu, manipulaci atd.

Complex Surface Treatment of the Steel Structure of the General Stefan “Grot” Rowecki Bridge
The project of reconstruction of the General Stefan “Grot” Rowecki Bridge in Warsaw (Poland) was one of the most significant projects of surface treatment in 2014 – 2015. The project was characteristic of high demandingness, difficult execution of works and a short construction period. The surface treatment was executed by the Prague company PROFICOLOR s. r. o. with more than 17-year-long experience in the field.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Celkový pohled na mostTechnologie sání a čištění abrazivaRealizace pracíPoužitá technikaCelkový pohled zespodu mostu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

D3 – Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno) – Estakáda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, tratí ŽSR a vodní nádrží HričovD3 – Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno) – Estakáda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, tratí ŽSR a vodní nádrží Hričov (498x)
Estakáda 223-00 je součástí úseku slovenské dálnice D3, který navazuje na již dokončenou část D3 na západním okraji měst...
Dálnice D8, stavba 0805 Lovosice – Řehlovice: část F211 Dálniční most mezi tunelyDálnice D8, stavba 0805 Lovosice – Řehlovice: část F211 Dálniční most mezi tunely (287x)
Součástí posledního úseku dálnice D8 vedoucího z Prahy na sever směr Drážďany je most, který tuto dálnicí převádí přes ú...
Nejvyšší most ve střední Evropě roste na pomezí Slovenska Česka a PolskaNejvyšší most ve střední Evropě roste na pomezí Slovenska Česka a Polska (249x)
Téměř šest set metrů dlouhý a devadesát metrů vysoký. To jsou míry, kterými se už brzy bude pyšnit dálniční most na nově...

NEJlépe hodnocené související články

D3 – Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno) – Estakáda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, tratí ŽSR a vodní nádrží HričovD3 – Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno) – Estakáda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, tratí ŽSR a vodní nádrží Hričov (5 b.)
Estakáda 223-00 je součástí úseku slovenské dálnice D3, který navazuje na již dokončenou část D3 na západním okraji měst...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (5 b.)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Přepočet železničního mostu v km 41,791 trati Tábor – Písek, Červená nad VltavouPřepočet železničního mostu v km 41,791 trati Tábor – Písek, Červená nad Vltavou (5 b.)
Předmětem projektu byl přepočet stávající mostní konstrukce podle nových zásad daných Metodickým pokynem pro určování za...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Občanská výstavba

Černá dává MAT

Černá dává MAT

Zavřít [x]