Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    Jednopodlažní jednotka RegioPanter pro příměstskou a regionální železniční dopravu

Jednopodlažní jednotka RegioPanter pro příměstskou a regionální železniční dopravu

Publikováno: 24.5.2013
Rubrika: Kolejový průmysl

ŠKODA VAGONKA a. s. v Ostravě, člen skupiny ŠKODA Transportation, patří mezi přední výrobce kolejových vozidel pro osobní dopravu. Vlajkovou lodí v kategorii vozidel pro regionální dopravu jsou jednopodlažní elektrické jednotky RegioPanter.

Dvou a třívozové soupravy jsou určeny pro provoz na tratích s rozchodem 1 435 mm. Jsou koncipovány jako stejnosměrné pro provoz na elektrifikovaných tratích 3 kV DC, a nebo dvousystémové pro trakční napětí 3 kV DC a 25 kV, 50 Hz. Vyvinuty byly 4 typy hlavových vozidel a jeden typ vloženého vozu, jehož elektrická instalace umožňuje vytvoření i soupravy čtyřvozové, s obsaditelností až 330 sedících cestujících. Všechna vozidla jsou trakční a mají vždy jeden hnací a jeden běžný podvozek. Touto koncepcí jsou získány velmi příznivé adhezní vlastnosti, které se projevují ve výborných jízdních vlastnostech a vysokým jízdním komfortem i při maximální rychlosti 160 km/h.

Hrubá stavba vozidel je integrální konstrukce z hliníkových velkoplošných protlačovaných profilů. U hlavových vozů je k hliníkové části připevněn ocelový kabinový modul, který zabezpečuje požadavky na crashovou odolnost. Všechna vozidla jsou vybavena klimatizačním zařízením, které pomocí mikroprocesorové regulace automaticky udržuje v prostorách pro cestující a v kabinách strojvedoucího stálou vnitřní teplotu.

Nízkopodlažní část a nástupní prostory jsou ve výšce 580 mm nad temenem kolejnice, vstupní dveře o světlé šířce 1 500 mm, umožňující rychlou výměnu cestujících. Jednotlivé vozy v soupravě jsou propojeny tepelně a hlukově izolovanými průchody, celý interiér bez příček a vnitřních dveří je vzdušný a přehledný. Jednotky jsou vybaveny zařízením pro přepravu imobilních cestujících na invalidním vozíku.

V prostorách pro cestující jsou umístěna pohodlná, v 1. třídě polohovatelná sedadla. Rozteč mezi sedadly je při uspořádání proti sobě 1 700 až 1 825 mm, při uspořádání za sebou 850 mm. U sedadel jsou umístěny zásuvky pro napájení přenosných počítačů. Řešení interiéru umožňuje dodávat soupravy dle provozního určení a požadavku zadavatele např. jako vysokokapacitní, turistické, pro přepravu na letiště, mezi regiony apod.

Trakční a brzdové zařízení je umístěno v podvozcích, na střeše vozidel a v technologických prostorech za kabinou strojvedoucího. Pohon dvojkolí v hnacím podvozku zajišťují dva třífázové střídavé trakční motory. Podvozky jsou vybaveny brzdovými jednotkami s brzdovými kotouči v kolech.

Nadřazené řízení umožňuje řízení až čtyř souprav z jedné kabiny strojvedoucího. Jednotka je vybavena zařízením pro sběr a on-line přenos dat v železniční bezdrátové přenosové síti (WiFi/GSM-P/GSM-R) na servisní server provozovatele, včetně sledování polohy GPS. Pro informovanost cestujících je souprava vybavena audio i video informačním systémem.

Výroba souprav byla zahájena v první polovině roku 2011, typové zkoušky klimatizace a vytápění v RTA Vídeň se uskutečnily v prosinci téhož roku. Do zkušebního provozu s cestujícími byly soupravy nasazeny v závěru roku 2012. V rutinním provozu jsou vozidla od února 2013.

Koncepce jednopodlažní jednotky RegioPanter umožňuje svými parametry splnit všechny požadavky dopravců a to jak pro obsaditelnost, vyhovující místním podmínkám dopravy, tak i na různorodost vnitřního vybavení. Po prvních zkušenostech z provozu lze říci, že jednotky RegioPanter jsou oblíbeny jak u cestujících, tak i u obsluhujícího personálu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
RegioPanterRegioPanter – interiér – kabina strojvedoucíhoRegioPanterRegioPanter – interiér – 2. třída průchodRegioPanter – interiér – 2. třída průchod

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

UniControls vybaví systémem nadřazeného řízení dalších 23 souprav metra v čínském Chengdu, hlavním městě provincie S’-čchuanUniControls vybaví systémem nadřazeného řízení dalších 23 souprav metra v čínském Chengdu, hlavním městě provincie S’-čchuan (968x)
Společnost UniControls, významný hráč a mezinárodně uznávaný dodavatel řídicích systémů a elektronických zařízení v obla...
Integrační služby nejen pro železniční průmyslIntegrační služby nejen pro železniční průmysl (289x)
Společnost Chvalis, premier distributor Parker Hannifin, realizuje dodávky hydraulických systémů pro dieselové lokomotiv...
„Vyrábíme sedadla pro všechny typy vozidel“„Vyrábíme sedadla pro všechny typy vozidel“ (67x)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Ing. Miroslav Havelka, MBA, jednatel společnosti MSV interier s. r. o., která se ...

NEJlépe hodnocené související články

STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...
CHVALIS: hydraulika šitá železnicím na míruCHVALIS: hydraulika šitá železnicím na míru (5 b.)
Po více než 15 let je společnost CHVALIS s. r. o. (se sídlem v Hoštce) partnerem pro výrobce kolejových vozidel a motoro...
Uplatnění CNG v dopravěUplatnění CNG v dopravě (5 b.)
VÍTKOVICE Doprava, a. s. vstoupila na trh v oblasti využití alternativních paliv s programem CNG pro pohon silničních a ...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...
Zavřít [x]