Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    Jednopodlažní jednotka RegioPanter pro příměstskou a regionální železniční dopravu

Jednopodlažní jednotka RegioPanter pro příměstskou a regionální železniční dopravu

Publikováno: 24.5.2013
Rubrika: Kolejový průmysl

ŠKODA VAGONKA a. s. v Ostravě, člen skupiny ŠKODA Transportation, patří mezi přední výrobce kolejových vozidel pro osobní dopravu. Vlajkovou lodí v kategorii vozidel pro regionální dopravu jsou jednopodlažní elektrické jednotky RegioPanter.

Dvou a třívozové soupravy jsou určeny pro provoz na tratích s rozchodem 1 435 mm. Jsou koncipovány jako stejnosměrné pro provoz na elektrifikovaných tratích 3 kV DC, a nebo dvousystémové pro trakční napětí 3 kV DC a 25 kV, 50 Hz. Vyvinuty byly 4 typy hlavových vozidel a jeden typ vloženého vozu, jehož elektrická instalace umožňuje vytvoření i soupravy čtyřvozové, s obsaditelností až 330 sedících cestujících. Všechna vozidla jsou trakční a mají vždy jeden hnací a jeden běžný podvozek. Touto koncepcí jsou získány velmi příznivé adhezní vlastnosti, které se projevují ve výborných jízdních vlastnostech a vysokým jízdním komfortem i při maximální rychlosti 160 km/h.

Hrubá stavba vozidel je integrální konstrukce z hliníkových velkoplošných protlačovaných profilů. U hlavových vozů je k hliníkové části připevněn ocelový kabinový modul, který zabezpečuje požadavky na crashovou odolnost. Všechna vozidla jsou vybavena klimatizačním zařízením, které pomocí mikroprocesorové regulace automaticky udržuje v prostorách pro cestující a v kabinách strojvedoucího stálou vnitřní teplotu.

Nízkopodlažní část a nástupní prostory jsou ve výšce 580 mm nad temenem kolejnice, vstupní dveře o světlé šířce 1 500 mm, umožňující rychlou výměnu cestujících. Jednotlivé vozy v soupravě jsou propojeny tepelně a hlukově izolovanými průchody, celý interiér bez příček a vnitřních dveří je vzdušný a přehledný. Jednotky jsou vybaveny zařízením pro přepravu imobilních cestujících na invalidním vozíku.

V prostorách pro cestující jsou umístěna pohodlná, v 1. třídě polohovatelná sedadla. Rozteč mezi sedadly je při uspořádání proti sobě 1 700 až 1 825 mm, při uspořádání za sebou 850 mm. U sedadel jsou umístěny zásuvky pro napájení přenosných počítačů. Řešení interiéru umožňuje dodávat soupravy dle provozního určení a požadavku zadavatele např. jako vysokokapacitní, turistické, pro přepravu na letiště, mezi regiony apod.

Trakční a brzdové zařízení je umístěno v podvozcích, na střeše vozidel a v technologických prostorech za kabinou strojvedoucího. Pohon dvojkolí v hnacím podvozku zajišťují dva třífázové střídavé trakční motory. Podvozky jsou vybaveny brzdovými jednotkami s brzdovými kotouči v kolech.

Nadřazené řízení umožňuje řízení až čtyř souprav z jedné kabiny strojvedoucího. Jednotka je vybavena zařízením pro sběr a on-line přenos dat v železniční bezdrátové přenosové síti (WiFi/GSM-P/GSM-R) na servisní server provozovatele, včetně sledování polohy GPS. Pro informovanost cestujících je souprava vybavena audio i video informačním systémem.

Výroba souprav byla zahájena v první polovině roku 2011, typové zkoušky klimatizace a vytápění v RTA Vídeň se uskutečnily v prosinci téhož roku. Do zkušebního provozu s cestujícími byly soupravy nasazeny v závěru roku 2012. V rutinním provozu jsou vozidla od února 2013.

Koncepce jednopodlažní jednotky RegioPanter umožňuje svými parametry splnit všechny požadavky dopravců a to jak pro obsaditelnost, vyhovující místním podmínkám dopravy, tak i na různorodost vnitřního vybavení. Po prvních zkušenostech z provozu lze říci, že jednotky RegioPanter jsou oblíbeny jak u cestujících, tak i u obsluhujícího personálu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
RegioPanterRegioPanter – interiér – kabina strojvedoucíhoRegioPanterRegioPanter – interiér – 2. třída průchodRegioPanter – interiér – 2. třída průchod

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

UniControls vybaví systémem nadřazeného řízení dalších 23 souprav metra v čínském Chengdu, hlavním městě provincie S’-čchuanUniControls vybaví systémem nadřazeného řízení dalších 23 souprav metra v čínském Chengdu, hlavním městě provincie S’-čchuan (803x)
Společnost UniControls, významný hráč a mezinárodně uznávaný dodavatel řídicích systémů a elektronických zařízení v obla...
Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOKPředpis SŽDC D4 – RADIOBLOK (72x)
Přesně 14. prosince 2014 se změnou grafikonu vlakové dopravy vstoupil v platnost zcela nový předpis SŽDC D4 – Předpis pr...
Centrální dispečerské pracoviště v Praze na BalabenceCentrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence (68x)
O centrálním dispečerském pracovišti (tedy CDP), které by se mělo postavit (někde) v Praze, se hovoří již poměrně dlouho...

NEJlépe hodnocené související články

CHVALIS: hydraulika šitá železnicím na míruCHVALIS: hydraulika šitá železnicím na míru (5 b.)
Po více než 15 let je společnost CHVALIS s. r. o. (se sídlem v Hoštce) partnerem pro výrobce kolejových vozidel a motoro...
Uplatnění CNG v dopravěUplatnění CNG v dopravě (5 b.)
VÍTKOVICE Doprava, a. s. vstoupila na trh v oblasti využití alternativních paliv s programem CNG pro pohon silničních a ...
Jednopodlažní jednotka RegioPanter pro příměstskou a regionální železniční dopravuJednopodlažní jednotka RegioPanter pro příměstskou a regionální železniční dopravu (5 b.)
ŠKODA VAGONKA a. s. v Ostravě, člen skupiny ŠKODA Transportation, patří mezi přední výrobce kolejových vozidel pro osobn...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...
Zavřít [x]