Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    České dráhy nechají za 750 mil. Kč modernizovat 75 osobních vagonů Bdmtee

České dráhy nechají za 750 mil. Kč modernizovat 75 osobních vagonů Bdmtee

Publikováno: 16.12.2011, Aktualizováno: 2.1.2012 09:52
Rubrika: 2011

České dráhy si zřejmě nechají zrekonstruovat 75 osobních vagonů řady Bdmtee. Zakázka za zhruba 750 milionů korun bude asi vypsána v příštích dnech, řekl ČTK náměstek generálního ředitele Antonín Blažek. Vozy pocházející z let 1989 a 1990 jsou relativně moderní, cestující je ale nemají kvůli stísněnému interiéru příliš v oblibě. Dráhy s nimi počítají zejména k řídícím vozům řady 961, jejichž první čtyři kusy už jezdí po Ústeckém kraji.

Vagony vyráběla na samém sklonku socialistické éry vagónka ve východoněmecké Budyšíně a dodnes se jim občas přezdívá Honeckery. Kdyby vypukla válka, počítalo se s nimi do nemocničních vlaků, takže mají jako jedny z mála v Česku atypické uspořádání dveří. Ty jsou umístěné po dvojicích zhruba ve čtvrtině délky vagonu.

Celkem jich do Československa přišlo 320. Část zůstala na Slovensku a část už dráhy zkoušely přestavovat, vždy ale zůstalo jen u několika kusů. "Letos jsme zahájili rekonstrukci ověřovací série čtyř vozů a pokud se osvědčí, máme připravenou zakázku na 75 dalších vozů," řekl ČTK Blažek. "Myslím, že v těchto dnech se to bude vypisovat. Máme tu zakázku v plánu," dodal. Cena za jeden vagon se podle něj bude pohybovat okolo 10 milionů korun. Podle databáze vagonů specialisty Alana Butschka zbývá nerekonstruovaných vozů asi 221.

Cena rekonstrukce je ve srovnání s podobnými projekty relativně nízká. Vozy totiž už teď mohou jezdit rychlostí 160 kilometrů za hodinu, mají kotoučovou brzdu i centrální zavírání dveří. Interiér ale hodně pokulhává, jak z hlediska materiálů, tak hlavně prostorností. Může za to atypické uspořádání interiéru, které je projektované právě pro konverzi na nemocniční vagony.
"Interiér nahradíme pohodlnějším a modernějším. Je to optimální výchozí materiál na rekonstrukci," řekl Blažek. Rekonstrukce nebude zahrnovat klimatizaci, ale vagony budou nově mít centrální zdroj energie, elektrické zásuvky i vakuové WC. Kromě interiéru se vymění i dveřní systémy.

Dráhy s vagony počítají k řídícím vozům řady 961, jejichž dodávka se rozběhla na podzim a celkem by jich mělo být dodáno 34. Společně by měly sestavit vratnou soupravu, takže na jeden řídící vůz vycházejí zhruba dva nově rekonstruované vozy. "Honeckery" se pro vratné soupravy hodí i proto, že už teď mají datovou linku, která vede signály z řídícího vozu do lokomotivy. Řídící vůz řady 961 stojí asi 30 milionů korun, celá vratná souprava bez lokomotivy tak vyjde dráhy asi na 50 milionů.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (146x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
VIDEO: Novinky kolem výstavby obchvatu Frýdku-Místku (57x)
Bude, nebude? Postaví se severní, či jižní? Podaří se ekologům zhatit výstavbu jižní varianty? Budou na realizaci peníze...
Pasivní bezpečnost pozemních komunikací v souvislosti s čely propustkůPasivní bezpečnost pozemních komunikací v souvislosti s čely propustků (39x)
Problematika snižování účinků nárazů na cestující při dopravní nehodě se dosud řešila převážně cestou optimalizace defor...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...
Google
Zavřít [x]