Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    PR    Aktuální trendy ve financování manipulační a těžké dopravní techniky

Aktuální trendy ve financování manipulační a těžké dopravní techniky

Publikováno: 11.7.2018
Rubrika: PR

V loňském roce se u nás prodaly nákladní vozidla a autobusy za téměř 22 miliardy korun. Dopravci přitom nakupují těžkou dopravní techniku nejčastěji na finanční leasing. Odlišně se vyvíjí trh s manipulační technikou, kde firmy volí pro své financování spíše leasing operativní. Vyplývá to z údajů České leasingové a finanční asociace. Pojďme se tedy na možnosti financování podívat zblízka.

Trh nákladních vozidel a autobusů se v posledních čtyřech letech poměrně stabilizoval nad hranicí 20 miliard korun. Více než 40 procent objemu se prodává přes finanční leasing, druhý nejoblíbenější způsob financování je podnikatelský úvěr, který tvoří asi třetinu objemu financování. Čtvrtina trhu pak připadá na operativní leasing, také označovaný jako operativní pronájem nebo nájem.

„Přestože dlouhodobě vede finanční leasing, v posledních letech vzrostla obliba operativního leasingu, který např. v segmentu tahačů dnes již dominuje,“ říká Jiří Patočka, odborník na financování těžké techniky v ČSOB Leasing.

Operativní leasing nabízí dopravcům nejnižší měsíční leasingovou splátku a tím nejméně finančně zatěžuje provozní náklady dopravce; navíc zbavuje dopravce starostí s budoucím přeprodejem ojetého vozidla. Dopravním firmám dává také možnost rychlejší obnovy vozového parku a finančně zvýhodněné doplňkové služby.

U NÁKLAĎÁKŮ POROSTE ZÁJEM O ÚVĚR

„Osobně se domnívám, že s rostoucím počtem vrácených vozidel z operativních leasingů bude v příštích letech čím dále složitější již jednou financované vozidlo prodat za akceptovatelnou cenu. Z logiky věci by mělo postupně docházet ke snižování výkupních cen a k postupnému zdražování operativních pronájmů,“ vysvětluje Jiří Patočka. 

Součástí operativního nájmu je navíc na straně dopravců i závazek vrátit pronajatou techniku v dobrém technickém stavu, který odpovídá obvyklému opotřebení v závislosti na délce smlouvy a způsobu užívání vozidla.

VRÁTIT TECHNIKU V DOBRÉM STAVU

„Letos a příští rok bude dobíhat řada smluv o operativním leasingu, mnozí dopravci tak postupně zjistí, nakolik jsou schopni dostát svému závazku vrátit vozidlo ve stavu obvyklého opotřebení. Od této zkušenosti se pak bude zřejmě odvíjet jejich rozhodování o dalším způsobu financování v příštích letech. Určitě bude zajímavé sledovat další vývoj operativního leasingu nákladních aut v ČR,“ říká Jiří Patočka.

ODLIŠNÉ TRENDY SLEDUJEME NA TRHU MANIPULAČNÍ TECHNIKY

Objem nového financování manipulační techniky přesáhl v loňském roce 3 mld. korun a za posledních pět let se trendově zdvojnásobil. Českým podnikatelům se daří a hledají vhodná řešení, jak obnovovat své vozové a strojové parky. U nadpoloviční většiny manipulační techniky přitom volí operativní leasing.

„Operativní leasing je obzvlášť vhodný pro vysokozdvižné a plošinové vozíky. Naopak u pásového dopravníku pro přepravu sypkého materiálu zákazníci volí spíše podnikatelský úvěr nebo finanční leasing,“ uvádí Radovan Kantořík, odborník na financování manipulační techniky v ČSOB Leasing.

„V loňském roce přes 55 procent objemu manipulační techniky na trhu tvořil operativní leasing. V novém portfoliu ČSOB Leasing to bylo téměř 60 procent. Operativní leasing může být volbou vhodnou u jednoho vysokozdvižného vozíku nebo celé flotily,“ dodává Kantořík.

MALÉ A STŘEDNÍ FIRMY

„Při rozhodování o volbě vhodného produktu leasingové společnosti hraje roli řada kritérií. Např. pokud techniku pořizuje malá nebo střední firma s cílem nepravidelného vytížení a po skončení financování plánuje její trvalý převod do majetku, může preferovat podnikatelský úvěr. Jeho výhodou je „vratka DPH“, kterou si kupující může nárokovat ihned a to v plné výši bez ohledu na to, že stroj teprve splácí,“ říká Radovan Kantořík.

Úvěr je vhodný také pro firmy, které chtějí nebo potřebují čerpat různé dotace. Někdy je totiž jejich čerpání podmíněno vlastnictvím financovaného stroje.

Loni největší financované zařízení v portfoliu ČSOB Leasing byl dopravníkový systém v hodnotě desítek milionů korun. Běžně financujeme techniku v hodnotě od stovek tisíc korun, nejčastěji jde o vysokozdvižné vozíky.

FINANCOVÁNÍ I POJIŠTĚNÍ V JEDNOM

„Prvním krokem ke spolupráci s leasingovou společností je prověření schopnosti splácet. Řada klientů v tom spatřuje způsob ochrany sama sebe při nastavení celkové výše závazku. Navíc – přes naši dceřinou společnost ČSOB Leasing pojišťovací makléř – přinášíme klientovi individuální nabídku pojištění. To zjednodušuje celý proces financování,“ říká Kantořík.

V uplynulém roce jen ČSOB Leasing poskytl financování v hodnotě 1,25 mld. Kč – to odpovídá čtyřiceti procentnímu podílu na trhu. Přitom v roce 2012 to bylo půl miliardy korun. Objem financování se během několika let více než zdvojnásobil. Je zřejmé, že trhu se daří a firmy mají chuť se rozvíjet a obnovovat vozový park i v oblasti manipulační techniky.

Zdroj: ČSOB Leasing, 2018

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Jiří PatočkaRadovan KantoříkStruktura trhu manipulační techniky 2012 – 2017 – podle typu financování

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (600x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...
1. odborná konference DOPRAVA V KLIDU 20101. odborná konference DOPRAVA V KLIDU 2010 (536x)
Řešení dopravy v klidu – parkování – bylo představeno z mnoha úhlů pohledu v rámci odborné ko...
Znáte BMS – Bridge Management System? (190x)
Systém hospodaření s mosty (Bridge Management System – BMS) je expertní systém s celorepublikovou působností (D, I. II. ...

NEJlépe hodnocené související články

Půjčovna vzv rozšířila flotilu na 200 strojů (5 b.)
Ve snaze uspokojit požadavky všech klientů a obsáhnout stále sílící poptávku po pronájmu vysokozdvižných vozíků, jsme se...
Velkotonážní vysokozdvižné vozíky (5 b.)
Velkotonážní vysokozdvižné vozíky jsou speciálně navrhované a konstruované vysokozdvižné vozíky s nosností větší jak 10 ...
Železniční ložiska ZKL a Výroční cena ACRI 2012Železniční ložiska ZKL a Výroční cena ACRI 2012 (5 b.)
Rok 2012 byl rokem výrazné inovace nápravových ložisek ZKL. V souvislosti s modernizací vozového parku Českých drah a no...

NEJdiskutovanější související články

Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...
Zavřít [x]