Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    5/2017 - listopad

5/2017 - listopad

Editorial

Vysokorychlostní koalice

O vysokorychlostních tratích (nebo chcete-li rychlých spojeních) se v České republice vážně uvažuje už 22 let. V roce 1995 vznikla první studie pod názvem „Územně technické podklady – Koridory VRT v ČR“ a následně i několik dalších dokumentů, které zkoumaly smysl tak rozsáhlé investice.

Rozhodně nemám odbornou kapacitu, abych mohl polemizovat o smyslu rychlých spojení. Ale rád bych vás upozornil na rozhovor s profesorem Andrew McNaughtonem, který je jedním z předních britských odborníků na vysokorychlostní tratě.

Profesor McNaughton říká: „Nejvíce lidí se pohybuje mezi městy, která nejsou příliš daleko od sebe. O cestování po vysokorychlostních železnicích se toho hodně napovídá. Tisíce kilometrů. Ano, to je fajn, ale co se týče objemu přepravy, což je u vysokorychlostní železnice ten nejdůležitější parametr, nás vždycky zajímají města, jejichž spojení po vysokorychlostní trati trvá plus minus jednu hodinu. Jinými slovy jsou to města, která leží asi 250 km od sebe, protože tuto vzdálenost ujedete po vysokorychlostní trati zhruba za hodinu.“

A na jiném místě: „Ve Velké Británii jsme pochopili, že když vybudujete vysokorychlostní železnici, změníte způsob interakce mezi městy i lidmi. Nemyslím tím, že se na cestu vydá o pár lidí více, protože bude o něco kratší. Mluvím o naprosté změně vzorců cestování a práce. Není to tedy jen záležitost dopravy a pouze jen dopravy. Dostáváme se do oblasti vládní politiky růstu regionálních center a novému vztahu k hlavnímu městu. A to jsou skutečně zásadní otázky, které naznačují, že vysokorychlostní tratě musí být součástí širší vládní agendy o rozvoji země.“

Když se podíváte na strategii rozvoje rychlých spojení v ČR (dostupná od 1. 11. na stránkách Ministerstva dopravy), v podstatě se ideově s profesorem McNaughtonem shoduje (koneckonců na dokumentu spolupracoval). Rovněž se nedívá na rychlou železnici čistě z pohledu nového způsobu dopravy, ale širší optikou budoucího rozvoje regionů. Jen s tím bonusem, kterým je umístění ČR v „srdci Evropy“.

Problém je, že jde „jen“ o studii, která zatím není vážnou součástí vládní politiky. Ale zde bychom měli být naplněni nekončícím optimismem! Podíváme-li se do programů stran (alespoň těch předvolebních), „vysokorychlostní koalice“ by aktuálně měla 178 poslanců. Báječná shoda, uvidíme, jak se přetaví v praktické politice.

Petr Svoboda,
šéfredaktor

 

Obsah

Rozhovor

Železniční stavby

Vysokorychlostní tratě

Tunely

Zajímavosti z oboru

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.

Inzerenti

Zavřít [x]