Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    2/2016 - červen

2/2016 - červen

Editorial

Až po krk v EIA aneb Evropa a MY

Ani tragický osud uprchlíků, ani zrušení kvót na jejich přerozdělení, ani „záchrana pomazánkového másla“ a kupodivu ani tlak na maximální vyčerpání dotací. Tématem číslo jedna české vlády v Evropské unii je pro letošní rok proces EIA, který brzdí 98 klíčových dopravních staveb v hodnotě kolem 130 miliard korun – toť slova premiéra Bohuslava Sobotky. Že se vláda snaží napnout maximální síly, aby pokračovala rozjetá příprava klíčových tahů, je samozřejmě (automaticky)
chvályhodné. Ale není od věci si připomenout několik maličkostí.

Všechny stavby a jejich vliv na životní prostředí se posuzovaly podle starého zákona z roku 1992. Přísnější novela zákona (vytvořená podle směrnice EU) vešla v platnost 1. 4. 2015. Evropská komise pravidelně a několik let Českou republiku upozorňovala, jaký vliv může mít na silnice, dálnice a výjimečně i železnice, které se připravovaly podle starého předpisu. Všechny vlády bez výjimky byly němé. A dnes jsou všichni napříč politickým spektrem překvapení, že se výstavba může o léta zpozdit.

Často jsem se v poslední pětiletce setkával na seminářích s frustrací evropských představitelů, že Češi absolutně nekomunikují a zcela absurdně nebojují za své zájmy v dopravním sektoru. Dokud tekly dotace na cokoliv, nic nás nezajímalo. Dnes bychom rádi dostali výjimku z nové EIA alespoň na desítku klíčových tahů, ale úředníkům v Evropě se moc nechce. Chyba nutně nemusí být na jejich straně…

Ale abychom byli spravedliví. Často se u nás nadává, že nejsme schopni postavit infrastrukturu stejně kvalitně a rychle jako v Německu či Francii. Podle tvrdých statistik je to pravda. Příprava trvá zoufale dlouho a do staveb se promítá politický populismus více, než je zdrávo. Na druhou stranu západní Evropa stavěla svou síť hlavně v 60. a 70. letech, kdy si příliš nemusela lámat hlavy s dopadem na životní prostředí či s vykupováním pozemků. Třeba Němci postavili mezi lety 1969 – 1979 úctyhodných 3 412,4 km dálnic, což je v průměru přes 310 km každý rok. Bez rychlé a bezproblémové přípravy by nezmohli nic.

Dnešní legislativní proces je o poznání složitější, ale přejme vládě, ať její diplomatická ofenziva uspěje. V zájmu celého sektoru.

Inspirativní čtení přeje

Petr Svoboda,
šéfredaktor

 

Obsah

Kolejový průmysl

Železniční infrastruktura

Zajímavosti z oboru

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.

Inzerenti

Google
Zavřít [x]